Azriel dengan Influenza A dan H1N1.

by - January 10, 2018

Apa perasaan korang bila hari pertama hantar anak ke sekolah untuk pertama kali? Seronok bukan?. Mestilah tengok keletah dia yang sikit tak ada rasa gugup bila pertama kali jejakkan kaki. Rasanya Mommy yang over emotional sebab banyak fikir, boleh ke anak sesuaikan diri, boleh ke dia berkongsi bergaul dan boleh ke dia uruskan diri kalau nak ke tandas atau nak belajar dalam kelas nanti. 




Azriel alhamdulillah setakat ni. suka kan sekolah, hari-hari setiap malam tanya esok kita akan kesekolah lagi kan mommy?. Mommy pula yang tak larat nak jawab. Excited lah tu, sebab ramai kawan. Hari sekolah Azriel terhenti seketika pada hari ke 3 persekolahannya. Dapat panggilan dari teacher Kinah bagitahu yang Azriel muntah-muntah dan suhu badan panas. Aku pula bila dapat panggilan yang mencemaskan, jangan cakap lah tak cukup tanah aku dibuatnya. Nak keluar office nak bagitahu boss guna mulut tergamam, sebab dah lama Azriel tak sakit berat macam ni. Aku sempat tunjuk WhatApp text je pada Boss aku. Pahtu Boss izinkan aku balik, sepantas kilat sampai kat school Azriel. Aku tengok budak lain riang ria tengah nikmati juadah tengahari diorang. Tapi Azriel tengah baring berbalut toto tebal. Badan dia panas sampai bibir kemerahan dan kering. muka dah merah padam. (Alahai kesian anak mommy) terus laju-laju ke Klinik 24 Jam Dr Izham. Masa ni Azriel dah lesu longlai, muka dah merah, asyik cakap sakit kepala, alahai kesian anak mommy. 


Lepas jumpa Doktor, terus doctor bagi voren. Patut kalau Voren tu dah kuat tau dos dia. Selepas setgh jam pun badan dia masih dedar lagi. So aku just follow up jaga Azriel dengan bagi dia ubat syrup pula. Tapi panas die mningkat lagi pada tgh malam.




Jam 1.30 pagi aku sedar badan dia makin panas, bila check guna meter suhu dah cecah 39.1 (letak-letak terus 39.1c) Rasa tak sedap hati. Tergerak hati nak ke hospital. Sebab bila di ingat kata doktot kat klinik tadi, kalau dalam 3 hari tareda demam kena datang balik, untuk buat surat refer hospital. Aku tak pikir panjang, Hati kuat kata anak aku ni dah demam something ni. Terus mandi sesiap, pack baju barang keperluan in case kena warded. So jam 2.30 pagi aku dukung anak aku ni senget-senget lah skali bag galas. Terus ke Gleanegles Jalam Ampang. Register  kat Emergency. Nasib masa tu takda patient lain. Terus nurse check suhu dan berat Azriel 39.8. (masa ni Azriel dah longlai jalan pun gewang je).




Lepas masuk jumpa doktor diberitahu yang Azriel perlu buat ujian darah dan kena drip masuk air. Alahai hati ibu mana sampai hati dan resah bila dapat tahu anak kena buat ujian darah. Doktor bagitahu dia suspect something tapi tak pasti. Kena lah buat ujian darah dulu. Masa doktor nak ambil darah tu dalam 3 tube. Melalak lah anak mommy jangan cakap lah. (Aku tahu doktor tu tak jumpa urat anak) kesiannya. Aku kat luar ni duk jerit caap sabar Azriel, adik kan kuat hakikatnya aku tak kuat) Last aku minta doktor untuk ikut serta masa doktor cari urat. Alhamdulillah dapat akhirnya. Tapi kesian sebelah tangan 3 bekas cucuk jarum (ni kasan xjumpa urat) sudahnya bila aku masuk, aku sedikit berkeras dengan Azriel pegang erat tangan die sebab masa ni dia dah meronta bagitahu sakit. (huhuhu mommy tak sanggup). Kalau Azriel baca post mommy ni "mommy mintak maaf yer, mommy terpakse sbb nak kamu cepat baik".





Bila ujian darah keluar yang keluar dari mulut doktor "kita terpaksa tahan ward anak puan sebab anak puan disahkan ada influenza A dan H1N1 positif." luluh hati mommy adik. Cuma doktor bagi tahu ujian denggi belum keluar , dan berharap denggi takda, dikuartiri denggi akan menyukarkan process penyembuhan. Kerana denggi belum ada vaksin berbeza dengan influenza A dan H1N1 yang mana boleh dikatakan penyakit demam common yang dihidapi masyarakat kini. Jika ia terjadi pada dewasa InsyaAllah imunisasi dewasa kuat berbanding kanak-kanak. Sebab itulah bagi kanak-kanak perlu dikawal rapi.




Anak mommy kuat!!!!


Panas dia tak reda-reda walau lepas bagi varen terpaksa lah letak towel basah untuk redakan panas badan. Tengah tak sehat hiburan gadget wajib. Hmmm budak zaman sekarang.

Selama 4 hari berkampung di ward. Alhamdulillah layanan nurse dan juga Dato' Dr Iean (Pae Gleanegles) sangat-sangat bagus. Yang bagusnya Dr Iean sangat mesra sehinggakan dia sudi melayan whatapp untuk sebarang pertanyaan tentang pekembangan kesihatan Azriel. Dr Iean juga ada pesan untuk menghantar report (Screen shot) laporan yang dicatit nurse bagi mengetahui kekerapan Azriel minum, makan dan buang air serta simtom berkaitan. Dari situ Dr dapat megenal pasti tahap imunisasi badan terhadap tindakbalas ubat, bagi menghapuskan virus tersebut.



daddy die pun tergolek disitu kepenatan. (terima kasih).


Ada mommy kesah, mommy pun ikut panjat katil baring sekali anak mommy. Mana sanggup nak tido berjauhan kan.


Alahaii.. masa ni asyik susah hati kenapa lah bebal sangat virus ni, walau dah masuk hari ke 3 die masih demam lagi. 


inilah ubatan yang Azriel perlu ambil sepanjang rawatan.


Dr Iean minta supaya Azriel dibawa keluar bersiar untuk melihat tindakbals badan terhadap persekitaran, jika semalaman Azriel tak demam esoknya dia akan dibenarkan balik.


Rindu nak balik rumah lah tu. Asyik tanya bila mommy nak hantar adik school ni. Kawan adik tengah tunggu lah. Nanti teacher qinah teacher ain marah adik. Hahah.. apelah Azriel. orang tahu lahAzriel tak sihat.

Alhamdulillah dah discharged pun, but still on medication lagi. 11/01/18 jam 11 pagi akan ada temujanji lagi untuk fllow up dengan Dr Iean. Harap dipermudahlan dan semua kembali pulih. InsyaAllah. Cepat sembuh yer sayang.

Sedikit info sebagai rujukan ibubapa yang masih tertanya tanya bagaimana virus ini menyerang anak-anak.


Apakah itu Influenza A (H1N1)?

Influenza A(H1N1) ialah sejenis demam selesema yang sangat mudah berjangkit. Simptom selesema ini adalah hamper sama seperti selesema bermusim biasa. Ia juga dinamakan selesema babi kerana ia adalah satu bentuk virus baru yang dikatakan berasal daripada babi.

Bagaimanakah Influenza A (H1N1) merebak?
Selesema H1N1 merebak dari individu ke individu sama seperti cara virus selesema lain merebak: melalui batuk dan bersin oleh individu yang dijangkiti. Selesema H1N1 sangat mudah berjangkit dan merebak, terutamanya dalam ruang tertutup di mana terdapat kontak yang rapat di antara orang yang dijangkiti dan orang yang sihat. Walaupun digelar "selesema babi" namun penyakit ini tidak boleh dijangkiti daripada pemakanan atau penyediaan daging babi.

Apakah simptom-simptom Influenza A (H1N1)?
Kesan selesema H1N1 berbeza dari individu ke individu. Sesetengah individu yang dijangkiti virus ini hanya mengalami simptom yang sederhana. Tetapi terdapat juga individu yang boleh mengalami komplikasi seperti penyahhidratan, pneumonia (radang paru-paru) atau kesukaran untuk bernafas.

Simptom-simptom selesema H1N1 adalah hampir sama dengan simptom-simptom selesema biasa:

  • demam; dengan mengejut;
  • keletihan atau kurang tenaga;
  • sakit tekak;
  • hidung berhingus
  • batuk;
  • sakit kepala;
  • sakit otot dan sendi.
Selesema H1N1 juga boleh menyebabkan: 

  • sakit abdomen akut;
  • cirit-birit;
  • muntah.
Selesema H1N1 boleh menyebabkan demam yang panas: jika bayi anda menghidap selesema biasa, kadar suhu ketika demam selalunya tidak melebihi 39 darjah C (102.2 darjah F). Jika bayi anda menghidap selesema H1N1, suhu bayi anda boleh mencecah lebih daripada 39 darjah C; 2 darjah lebih tinggi daripada suhu badan normal. Hubungi doktor untuk nasihat jika anak anda menunjukkan tanda-tanda berikut:

  • demam panas;
  • mengantuk;
  • tidak mahu berinteraksi;
  • telah kehilangan selera makan.
Kanak-kanak yang menghidapi kes jangkitan selesema H1N1 yang teruk kadangkala menunjukkan simptom seperti:

  • kegelisahan yang ekstrim;
  • kesukaran bernafas;
  • perubahan warna kulit atau kulit berkerut/ berkedut;
  • sawan

Jika anak anda mempunyai gejala-gejala tersebut, sila hubungi doktor keluarga anda, doktor kanak-kanak atau hospital tempatan secepat mungkin.

Bagaimanakah Influenza A (H1N1) merebak?Selesema H1N1 merebak dari individu ke individu iaitu sama seperti cara virus selesema lain merebak: melalui batuk dan bersin oleh individu yang dijangkiti. Selesema H1N1 sangat mudah berjangkit dan merebak, terutamanya dalam ruang tertutup di mana terdapat kontak yang rapat di antara orang yang dijangkiti dan orang yang sihat. Virus babi seperti H1N1 tidak berpunca daripada pemakanan atau penyediaan daging babi. 


Apakah yang perlu saya lakukan jika anak saya menunjukkan simptom Influenza A (H1N1)?

Hubungi doktor anda dan jelaskan symptom-simptom yang kelihatan serta suhu badan anak anda. Beritahu doktor umur anak anda dan sama ada dia atau sesiapa sahaja di dalam rumah anda mempunyai sebarang masalah kesihatan lain. Oleh kerana virus ini sangat mudah berjangkit, doktor anda mungkin akan memberi diagnosis melalui telefon untuk mengurangkan pendedahan kepada virus H1N1.

Adakah terdapat sebarang rawatan bagi Influenza A (H1N1)?

Jika doktor anda mengesahkan bahawa anak anda telah dijangkiti Influenza A (H1N1), anda perlu menjaga dia di rumah dan memberi rawatan sama seperti selesema biasa. Pastikan anak anda mendapat rehat yang mencukupi dan memberinya banyak air untuk memastikan dia terhidrasi dengan baik. Jika anak anda masih menyusu badan, teruskan ataupun, jika anak anda sudah mula minum susu formula, berikannya susu formula dan air suam. Jika anak anda sudah mula makan makanan pejal, dorong anak anda untuk terus makan.

Kawal suhu anak anda dengan menggunakan kipas angin ataupun span basah. Anda juga boleh memberikannya paracatemol untuk kanak-kanak bagi mengurangkan suhu badannya. Ikut arahan pada pakej dengan teliti dan jangan melebihi dos yang ditetapkan.

Buat masa terdekat ini, masih belum terdapat penawar bagi selesema H1N1, namun begitu, ubat antivirus boleh digunakan untuk melegakan simptom-simptom dan membantu anak anda pulih dengan lebih cepat. Untuk memastikan keberkesanan ubat antivirus, ia harus diberikan dalam tempoh 48 jam daripada permulaan simptom-simptom awal.

Adakah selamat untuk memberikan antivirus kepada anak saya?

European Medicines Agency, yang mengawasi penggunaan ubat di Kesatuan Eropah, telah menyarankan bahawa bayi dan anak-anak boleh mengambil ubat antivirus yang dikenali sebagai oseltamivir, umumnya dikenali sebagai Tamiflu. Doktor anda akan memutuskan jika ini adalah rawatan yang tepat untuk anak anda.

Apa yang boleh saya lakukan untuk mengelakkan keluarga saya dijangkiti Influenza A (H1N1)?
Sama seperti selesema biasa, terdapat beberapa perkara yang anda perlu lakukan untuk mengelakkan jangkitan dan mengurangkan penyebaran:
Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu pakai buang apabila anda batuk dan bersin, dan buangkan tisu itu selepas digunakan.

Jika anda tidak mempunyai tisu, tutup mulut anda dengan bahagian dalam siku anda apabila batuk atau bersin, ini akan mengelakkan penyebaran jangkitan ke tangan anda dan akan mengurangkan penyebaran penyakit ini.

Selepas batuk dan bersin, basuh tangan anda dengan air suam dan sabun. Gosok kedua-dua belah tangan anda yang bersabun sekurang-kurangnya 15 saat dan bilas dengan air yang banyak. Jika tiada sabun dan air, gunakan pengelap pakai buang berasaskan alkohol atau sanitiser gel.

Jangan sentuh mata, hidung atau mulut anda sebab kuman merebak dengan pantas.
Basuh tangan anda dengan kerap – virus boleh hidup sehingga dua jam pada permukaan seperti tombol pintu dan telefon.

Amalkan diet yang sihat termasuk banyak buah-buahan segar, sayur-sayuran dan makanan penuh bijiran – keseimbangan ini akan memberikan anda mineral dan vitamin antioksida seperti vitamin C yang akan membantu melawan jangkitan.

Berapa lamakah bayi saya boleh menjangkiti orang lain jika dia menghidapi Influenza A (H1N1)?
Tempoh berjangkit bagi pesakit Influenza A (H1N1) adalah sehingga 7 hari daripada tempoh penyakit itu bermula. Kanak-kanak, terutamanya yang lebih muda, mungkin mempunyai tempoh berjangkit yang lebih lama.

Bolehkah anak saya diberi pemvaksinan terhadap Influenza A (H1N1)

Di cadangkan anak anda diberi pemvaksinan terhadap influenza A (H1N1) jika dia berusia antara enam bulan dan lima tahun, dan mempunyai masalah kesihatan jangka panjang seperti:

  • asma/ lelah;
  • diabetes jenis 1;
  • Penyakit paru kronik.


Vaksin H1N1 termasuk dalam suntikan selsema bermusim, yang juga memberi perlindungan terhadap selesema biasa yang lain. Hubungi doktor keluarga anda atau doktor kanak-kanak untuk maklumat lebih lanjut.

Jika anak anda di bawah enam bulan dia tidak dapat diberi pemvaksinan terhadap selsema H1N1 atau demam selsema lain. Hal ini kerana suntikan selsema bermusim tidak cukup menghasilkan tindakbalas imuniti pada bayi yang masih kecil. Ini bermakna bahawa suntikan tidak dapat berfungsi untuk melindunginya.

Bayi-bayi dan anak-anak yang sihat tidak perlu pemvaksinan. Mereka mungkin tidak akan ada komplikasi teruk jika mereka dijangkiti selesema H1N1 atau selsema jenis lain.

Untuk rujukan lebih detail klik https://www.babycenter.com

P/S : Terima kasih pihak kakitangan dan para doktor di Gleanegles sepanjang tempoh merawat anak saya. Kakak cleaner juga kakak catering pun bagus sangat. Semu abaik dan layanan macam hotel 5 bintang. Tak sombong terutama nurse dia sangat sukakan kanak-kanak. Terima kasih yer. Semoga korang dipermudahkan segala urusan mendatang dan sihat selalu yer.

You May Also Like

51 Comments

Powered by Blogger.