Lega Azriel dah sihat

by - August 24, 2015


botol putih yang kecik tula antibiotik, kena makan 3ml sekali sehari dalam masa 3 hari habiskan.


Dugaan datang bertimpa-tipa , tapi itulah ujian yang diberi bagi mematangkan lagi kita dalam mengendalikan setiap permasalah hidup. Alhamdulillah kita adalah insan yang terpilih yang berpeluang untuk sedari setiap kesilpan kita.


inggu yang meenatkan, bukan sahaja melibatkan minggu exam malah diduga lagi dengan kesihatan MIL yang belu pulih sepenuhnya. Dah akhir sekali mendapat berita anak kesayangan aku sakit, disebabkan batuk yang berpanjangan dan kerap batuk yang teruk di waktu malam, sehingga menhembuskan cairan darah. Aku bawa Azriel untuk pemeriksaan lanjut. Ini bukan kali pertama azrielke klinik, jika dihitung kira, ini merupakan kali ke4 dan pertama kali bersama pakar yang dari dulu lagi mnjaga rekod kesihatan Azriel. Dr Arbayah dari Klinik Pakar Kanak-kanak An Nur.

Kalau ikutkan sejarah awal, Azriel start batuk 5hari terus aku ke klinik bawa dia untuk dapatkan rawatan, dapat ubat batuk skalik demam dan staright away doktor ON antibiotik since tekak Azriel dah merah. So antibiotik tu kena makn dalam 4hari perlu dihabiskan. Tapi selepas 4 hari masih juga tak elok, bawa datang klinik dan doktor check dada die cam clogging lak, aca ada kahak, tapi azriel batuk tak berkahak lak, so doktor bagi nab . balik dengan harapan dia akn pulih selepas itu. Sekali lagi Azriel batuk berterusan lagi-lagi diwaktu malam, Nak kata aku pasang aircond dan kipas pun tak. Sebab aku dah start off aircond sejak azriel batuk so kami tido berkipas je. di ambah cuaca yang terlalu mala walau sebelah malam, aku tahan kan jugak tido dalam kipas perlahan.Tak jugak Azriel behenti dari batuknya. Hati tak sedap sehingga satu malam dia batuk berterusan dan mengeliat seakan tak selesa dan aku tergerak hati untuk bangun kejutkan dia akhirnya die batuk hingga engeluarkan darah. Hati ibu mana tak cuak. Sekali lagi kami ke klinik untuk dapatkan ubat dan nab. Hanya di suruh balik dan menghabiskan ubat yang diberikan. Kesudahanya kami akur, untuk bawak Azriel ke Pakar kanak-kanak.

Kata pakar, Azriel lebih kepada atsma simptom dan paru-paru sedikit bengkak, Maybe dari kesan batuk yang teruk ataupun suspect infection pada paru-paru. Keputusan boleh diketahui selepas 3 hari pengambilan antibiotik baru dan juga ubat anti atsma. Sementara tu doktor bagitahu aturan penafasan azriel nampak elok je. Meang ok sebab 4 kali amik nab kot dalm tempoh seminggu lebih tu. Yang problem batuknya.

Alhamdulillah Azriel kembali aktif dan kesihatan dia makin pulih, syukur lega hati ni. Sihat-sihat yer sayang mommy tak nak kamu sakit. Bila kamu sakit hati mommy tak senang. Biarlah kamu hyper skali pun janji kamu sihat yer.

P/s : Batuk yang teruk haritu berpunca dari berjangkit dengan aku dan juga penyakit viral yang menjadi jadi sekarang ni. So untuk ibu-ibu di luar sana persiapkan imun anak korang dengan vitamin dan jaga kebersihan persekitaran selagi mampu. Sebab anak-anak kerap berada dalam keadaan kotor,  tak kisah lah udara, cuaca atau persekitaran.

You May Also Like

0 Comments

Powered by Blogger.