17 October 2013

Cirit Birit Dan bayi Anda.



Info ni aku peroleh dari Mr Google setelah Azriel mengalami cirit birit berhari hari baru lah nak buat reseach kan? Oleh itu disebabkan dah tau punca punca yang menyebabkan berlakunya cirit birit so aku akan share dengan korang.


Bagaimana nak tahu sama ada bayi  mendapat cirit-birit?

Ramai ibu bapa tertanya-tanya sama ada bayi mereka menghidap cirit-birit kerana bagi bayi baru lahir, pembuangan air besar berlaku secara kerap. Pembuangan air besar yang normal bagi bayi banyak bergantung kepada sama ada bayi anda diberikan susu badan atau formula. Najis bayi menyusu badan yang baru lahir adalah kekuningan, dan agak lembik atau cair dan boleh berlaku sekerap lima kali sehari.

Kadang-kala, bayi yang menyusu badan akan membuang air besar semasa atau sebaik selesai menghisap susu ibu. Ini berlaku kerana apabila perutnya diisi penuh, susu itu boleh merangsang keseluruhan saluran usus bayi, menyebabkan pembuangan najis. Dalam masa sebulan, kebanyakan bayi yang menyusu badan akan membuang najis satu atau dua kali sehari sahaja. Pembuangan najis bagi bayi yang mengambil susu formula ialah sekali sehari dan najisnya biasanya agak kental dan berbau busuk.

Najis cair yang berlaku dari semasa ke semasa adalah normal. Namun, bayi anda mungkin mengalami cirit-birit jika:

Selepas usianya mencecah sebulan, dia mengeluarkan najis yang busuk, cair dan berlendir (seorang doktor mengandaikannya seperti menghembuskan hingus ke dalam lampin bayi) pada kadar yang kerap iaitu membuang najis setiap kali menyusu.

Dia juga demam atau berat badannya menurun. Bawalah bayi anda berjumpa pakar kanak-kanak atau doktor keluarga jika ini berlaku.
Apa yang menyebabkan cirit-birit?Punca utama cirit-birit ialah virus yang bergelar rotavirus. Hampir kesemua kanak-kanak akan dijangkiti virus ini pada suatu masa sebelum usia lima tahun. Rotavirus menyebabkan gastroenteritis, satu infeksi usus. Infeksi ini menjejaskan lapisan dalaman usus. Lapisan yang terjejas itu mengeluarkan cecair dan membiarkan makanan lalu terus tanpa menyerap sebarang nutrien.

Cirit-birit juga boleh disebabkan oleh:

  • alergi (baca lebih lanjut mengenai alergi dan alahan terhadap susu dan alergi terhadap makanan);
  • susu formula tidak disediakan dengan sempurna;
  • selesema;
  • antibiotik;
  • keracunan makanan;
  • kekurangan enzim tertentu, walaupun ini sangat jarang.

Bagaimanakah merawat cirit-birit bayi?

Pastikan bayi anda minum banyak cecair untuk melegakan simptom-simptomnya dan mengelakkan daripada ternyahhidrat. Jika bayi anda mengambil susu badan atau formulanya dengan sempurna, teruskan amalan itu. Anda boleh cuba memberinya beberapa hirup air garam rehidrasi (oral rehydration salt solution atau ORS) beberapa kali dalam sejam.

ORS membantu mengembalikan cecair dan garam yang hilang daripada badan akibat cirit-birit. Teruskan memberinya air dan susu badan atau susu formula seperti biasa. Jangan berikan dia jus buah, air glukos atau minuman berkarbonat (gula yang tidak terserap akan menarik air ke dalam usus kecil dan menyebabkan cirit-birit semakin teruk).

Jangan berikan ubat anti-cirit-birit kepada bayi anda. Ia boleh mendatangkan kesan sampingan yang serius jika diberi kepada kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.

Untuk mengelakkan bayi anda menjangkitkan cirit-birit kepada kanak-kanak lain, jangan bawa dia ke pusat jagaan atau taska sehingga sekurang-kurangnya 48 jam selepas episod cirit-biritnya yang terakhir. Dan jangan bawa dia berenang untuk dua minggu seterusnya.

Adakan bayi yang menyusu badan lebih terselamat dari cirit-birit?

Ya. Elemen tertentu dalam susu badan boleh mencegah pembiakan mikro-organisme yang menyebabkan cirit-birit.

Perlukah untuk hentikan makanan pepejal?

Tidak. Selagi bayi anda tidak muntah-muntah dengan kerap, anda masih boleh memberikannya makanan pejal. Jika anak anda berusia enam bulan atau lebih tua, anda boleh memberinya makanan seperti pisang, nasi, puri epal dan roti bakar kering. Untuk bayi lebih tua atau bayi bertatih anda boleh mencuba sedikit daging ayam dan makanan berkanji seperti kentang lecek dan pasta.

Tapi, jangan bimbang jika dia tak mahu makan. Adalah lebih penting bagi dia minum untuk mengelakkan nyahhidrat.

Bilakah kita harus menghubungi doktor?

Cirit-birit boleh membimbangkan jika ianya tidak berhenti selepas beberapa jam, tetapi selalunya ia boleh berhenti dengan sendiri. Jika anak anda membuang najis yang cair selama lebih daripada dua hari, jumpalah doktor. Kebimbangan yang utama berhubung cirit-birit ialah penyahhidratan, jadi janganlah bertangguh membawanya kepada doktor atau pakar kanak-kanak jika anak anda menunjukkan tanda-tanda seperti berikut:

  • kulit atau bibir kering;
  • lemah lesu;
  • menangis tanpa air mata;
  • ubun-ubun yang mengecut;
  • tangan dan kaki pucat;
  • air kencing kuning pekat;
  • kurang kencing berbanding biasa.
Anda juga perlu mendapatkan nasihat doktor jika anak menunjukkan simptom-simptom sekunder, yang agak jarang tetapi perlu diberi perhatian:

  • cirit-birit dan muntah lebih daripada 24 jam;
  • demam lebih daripada 24 jam;
  • enggan minum apa-apa;
  • terdapat darah dalam najisnya;
  • perutnya membuncit.
Bagaimanakah saya dapat melegakan ketidakselesaan bayi ?

Jika bayi anda kurang selesa semasa sakit cirit-birit, peluklah dia dan tenangkan hatinya seberapa boleh, dan pastikan badannya kering. Berikan perhatian dan berlembutlah apabila menukar lampin kerana mudah untuk punggung bayi menjadipedih akibat cirit-birit. Gunakan krim penghalang untuk mencegah ketidakselesaan jika cirit-birit berlarutan lebih dari sehari. Yakinlah bahawa bayi anda akan sembuh dalam sedikit masa.

Bagaimanakah dapat mengelakkan bayi dari mendapat cirit-birit lagi?

Amalan kebersihan yang baik dapat mengurangkan kemungkinan berlakunya cirit-birit kerana bakteria penyebab cirit-birit mudah dipindahkan daripada tangan ke mulut. Oleh itu, cucilah tangan anda bersih-bersih selepas menggunakan tandas atau selepas menukar lampin bayi.

Adalah penting bagi seorang ibu untuk sentiasa memantau anak masing masing tentang keadaan penghadaman bayi mereka. sering kali kita leka dan sering kali kita meanggap perkara ini adalah remeh. Juga harus di ingat jangan terlalu mengikut katapesan pantang larang orang tua-tua kita yang bagi mereka pengetahuan tentang penghadaman bayi adalah perkara biasa dan hanya menganggap cirit birit adalah simptom perlalihan bulan atau proses mencuci usus. Itu adalah pengetahuan karut. Juga harus di ingat bayi sekarang dan bayi zaman kita dulu dulu adalah jauh berbeza. Penyakit pun dah macam macam jenis dan nama setiap virus juga amatkan advance. Sebagai ibu tidak salah untuk bertegas dan menentang apa yang sepatutnya tidak ikut bagi membentuk pertumbesaran anak kita. jangan kerana menghormati orang tua dengan mengabaikan kesihatan anak sendiri. Yang penting adalah paling terbaik bayi mula diperkenalkan dengan makanan pejal bila dia sudah menjangkau 6 bulan dan ke atas, juga paling terbaik adalah jika susu anda sudah mencukupi untuk membuatkan mereka kenyang kenapa mesti untuk memaksa mereka makan makanan pejal. Tak dapat dinafikan bagi segelintir ibu yang mula berkurangan susu badan mula mencampur susu fomula. tiada salahnya kerana kita mahukan yang terbaik untuk anak kita kan?

P/s : so mummy2 sekalian..jom sama sama kita besarkan anak kita dengan cara yang terbaik dan paling sihat ok. tak mo kepercayaan kepercayaan yang tanpa fakta ni ok. not good melainkan ada fakta sah sahih dan tidak menyalahi agama barulah kita boleh ikut. (^^)vpeace

0 comments:

Cuba Klik tengok apa jadi!