25 December 2012

Taj Mahal tempat terindah untuk dilawati.



Salam..


Maaf lah kawan2 di sebabkan keadaan ako yang sangat terhad dan sikit punya penat pun xboleh so ako jarang untuk update blog ni. Cam biasa lah citer ako mula basi dan  dan blog gak kembali bersawang. Hari nih masuk cuci dan tinggalkan untuk beberapa minggu atau bulan..untuk update satu2 citer. Sebenarnya banyak yang nak di share tapi tulah masa dan keadaan sangat2 xmengizinkan. So apa yang ako nak updaye ni hanya yang mane ako pikir sabgat2 bagus kalau di share kepada korang. Memang banyak tempat menarik yang ako lawati sepanjang percutian di India, Tapi antara yang terbanyak tu ako lebihkan Bangunan bersejarah ni iaitu "TAJ MAHAL" yang lain tu menarik tapi yang ni super duper menarik..so anggaplah tmpat lain tu ako dah citer dalam gambar2 ako sebelum nih ek..penat lah nak taip banyak2 panjang2 skg..sekarang da xsihat cargas cam dulu..huhuk..
















Taj Mahal
Taj Mahal adalah makam marmar putih yang terletak di Agra, Uttar Pradesh, India. Ia dibina oleh Maharaja Mughal Shah Jahan dalam memperingati  isteri ketiganya, Mumtaz Mahal.
Ketinggian: 171 m
Alamat: Agra, Uttar Pradesh 282001, India
Gaya seni bina: seni bina Mughal
Arkitek: Ustaz Ahmad Lahouri
Fungsi: Monumen, Makam



~ Taj Mahal terletaknya di tebing Sungai Jumna, berhampiran Agra,
India.


~ Taj Mahal merupakan makam yang dibina oleh Maharaja Shah Jahan sebagai monumen peringatan untuk Mumtaz Mahal.
~ Mumtaz Mahal merupakan isterinya yang ketiga.
~ Taj Mahal mula dibina pada tahun 1632 dan pembinaannya telah selesai pada tahun 1648.
~ Taj Mahal adalah contoh terbaik senibina Mughal yang menggabungkan senibina Parsi, Turki, India dan Islam.
~ Taj Mahal merupakan sebuah kompleks bersepadu yang mempunyai bahagian makam, dewan, taman rekreasi , masjid, menara tinjau
dan lain-lain.
~ Pada tahun 1983,UNESCO mengisytiharkan Taj Mahal sebagai Tapak Warisan Sedunia yang perlu dilindungi.
~ Taj Mahal dikatakan 'permata senibina Islam'.

1631
~ Shah Jahan menjadi Maharaja Dinasti Mughal pada tahun 1631.
~ Shah Jahan berada di medan pertempuran demi memperluaskan tanah jajahannya, dan pada masa yang sama, isterinya Mumtaz Mahal
telah meninggal dunia semasa melahirkan anak mereka yang ke-14 iaitu Begum Gauhara.
~ Shah Jahan, maharaja semasa kemuncak keagungan Dinasti Mughal, dilanda kesedihan apabila Mumtaz Mahal meninggal dunia.

1632
~ Pembinaan Taj Mahal bermula pada tahun 1632 iaitu setahun selepas kematian Mumtaz Mahal.
~ Pengarang istana menggambarkan cerita cinta Shah Jahan dan Mumtaz Mahal yang secara tradisi dianggap inspirasi kepada Taj
Mahal.

1648
~ Mausoleum utama disiapkan dan bangunan sekeliling dan taman disiapkan lima tahun berikutnya.
~ Inspirasi pembinaan Taj Mhal datang dari Dinasti Timurid dan bangunan Mughal yang lain termasuklah Gur-e Amir (makam
Timur, pengasas dinasti Mughal, di Samarkand), makam Humayun, Makam Itmad-Ud-Daulah (kadang-kala dikenali sebagai Bayi Taj),
dan Masjid Jama, di Delhi adalah binaan Shah Jahan sendiri.
~ Bangunan Mughal awal biasanya dibina dari batu pasir merah.
~ Shah Jahan memulakan penggunaan marmar putih dihias dengan batu separa bernilai, dan bangunan di bawah naungannya
mencapai tahap kehalusan yang baru.

Pembinaan
~ Ustaz Ahmad diperintah untuk membentuk Taj Mahal.
~ Ustaz Ahmad mengumpulkan 20,000 orang pekerja yang terdiri daripada tukang batu, tukang emas, dan pengukir yang termasyhur
dari seluruh dunia.
~ Bumbung, kubah dan menara diperbuat daripada marmar putih, serta seni mozek yang indah.
~ Sebanyak 43 jenis batu permata, termasuknya berlian, jed, kristal, topaz dan nilam juga turut digunakan.
~ Tempoh pembinaan Taj Mahal menelan masa selama 22 tahun, iaitu dari 1614-1666.
~ Taj Mahal dibina oleh sekumpulan penukang / kontraktor dari seluruh pelusuk dunia.
~ Arkitek Turki yang bernama Ustaz Isa dan Isa Muhammad Effendi yang mendapat latihan di Otoman, Turki dan berguru dengan
Koca Mimar Sinan Agha (Puru dari Benarus, Parsi (Iran) merupakan salah satu kontraktor pembinaan Taj Mahal.
~ Kubah atau dom utama direka oleh Ismail Khan dari Empayar Ottoman.
~ Qazim Khan dari Lahore menghiasi kubah dengan emas.
~ Chiranjilal seorang pakar dari Delhi merupakan ketua pengukir mozek Taj Mahal.
~ Amanat Khan dari Shiraz, Iran merupakan ketua khatat di mana, namanya terukir pada pintu laluan utama.
~ Muhammad Hanif merupakan penyelia.
~ Mir Abdul Karim dan Mukkarimat Khan Shiraz, Iran menguruskan bahagian kewangan dan pembelian barangan.
~ Pengukir telah dibawa dari Bukhara,kaligrafi dari Syria dan Parsi,inlayer dari India Selatan,dan pemotong batu mozek /
marmar dari Balochistan.
~ Bahan binaan untuk Taj Mahal telah di bawa dari seluruh Asia dengan menggunakan 1000 ekor gajah. Antaranya,marmar putih dari
Rajasthan, permata dari Punjab,jed dan hablur dari China,firus dari Tibet,lazuardi dari Afghanistan,nilam dari Sri Lanka dan
kamelian dari Arab.
~ 28 jenis batu berharga telah digunakan bagi membina Taj Mahal.
~ Kos pembinaan Taj Mahal telah mencecah lebih daripada 32 juta rupee.

Arkitek Dipancung
~ Shah Jahan menjatuhkan hukuman pancung keatas arkitek Ustaz Ahmad Lauhari selepas Taj Mahal siap dibina.
~ Kesemua penukang yang terlibat dalam pembinaan bangunan itu dipotong tangan mereka supaya mereka tidak dapat membina
bangunan yang menandingi Taj Mahal.
~ Namun dakwaan ini masih dipertikaikan kerana Shah Mahal seorang yang 'sentimental' dan tidak ada bukti kezalimannya.

Kisah Cinta yang tidak berkesudahan.

Kisah cinta ini dimulai saat Pangeran Khurram (14), putra dari Jahangir sang raja India, yang tidak sengaja bertemu pandang dengan Arjumand Banu Begum (15), putri seorang perdana menteri Persia, di sebuah bazaar di Meena. Pangeran Khurram yang jatuh cinta pada pandangan pertama dengan Arjumand Banu lantas mengutarakan keinginannya untuk menikahi Arjumand Banu kepada ayahnya, Raja Jahangir. Sang raja cukup heran, karena pada saat itu bagi keluarga kerajaan jarang terjadi pernikahan yang hanya dilandaskan oleh cinta. Raja Jahangir menyetujuinya setelah tahu bahwa Arjumand Banu adalah keponakan dari Nur Jahan, istri favorit sang raja.

Arjumand Banu adalah gadis cantik dan pintar yang tumbuh di lingkungan keluarga aristokrat. Dia mempelajari Islam dan Al-Quran, dan dia juga memahami kisah para Nabi. Pendidikan lainnya banyak dia dapat dari ayah dan tantenya, Nur Jahan.

Pangeran Khurram sendiri terkenal mahir berperang di usianya yang masih belia. Tidak hanya memiliki wajahnya yang rupawan, dia juga mahir bersajak dan memiliki suara yang indah. Selain itu kemampuannya menggambar kaligrafi Al-Quran juga sudah tersebar luas. Dia juga mempelajari ilmu arsitektur sejak muda, menempatkan dirinya di posisi yang layak sebagai putra mahkota.

Setelah lima tahun penantian, akhirnya Pangeran Khurram menikahi Arjumand Banu pada tahun 1612. Meskipun Arjumand Banu adalah istri ketiga yang dinikahi oleh pangeran, dia adalah satu-satunya cinta sejati sang pangeran. Pada tahun 1628 Pangeran Khurram naik tahta dan berganti nama menjadi Shah Jahan, sedangkan Arjumand Banu berganti nama menjadi Mumtaz Mahal.


Kehidupan rumah tangga mereka berjalan dengan baik, hingga pada tahun 1631 Mumtaz Mahal meninggal setelah melahirkan anak ke-14 mereka. Sebelum menghembuskan nafas terakhirnya, Mumtaz Mahal meminta agar Shah Jahan berjanji atas empat hal padanya: Membangung sebuah monumen yang indah di atas makamnya; Tidak menikah lagi; Membesarkan 14 putra-putrinya dengan baik; dan Rutin mengunjungi makamnya.

Tahun itu juga Shah Jahan memulai pembangunan Taj Mahal. Meskipun begitu, selama dua tahun pertama Shah Jahan lebih banyak mengurung diri di kamarnya menangisi kematian istri tercinta, sampai akhirnya pada tahun 1633 dia bangkit dan mempercepat pembangunan Taj Mahal sebagai tanda keabadian cintanya.

Dibangun dalam kurun waktu 22 tahun oleh sekitar 20.000 pekerja dan mengandungi 500 kg emas, Taj Mahal menjadi bangunan paling indah di seluruh dunia yang dilatarbelakangi oleh kisah cinta antara dua manusia.

Ok sebenarnya kisah cinta diorang ni dikeluarkan dalam banyak version yang mana ako sendiri naik pening mane satu yang betul. Jugak tentang kerajaan muhul ini jugak ia banyak melibatkan perkauman dan keagamaan. susah jugak lah nak percaya yang mane satu. tapi ape yang ako post kat sini melalui pandangan yang sama pendapat dengan ape yang ako fikirkan.

Tapi sebenarnya apa yang ako nak sangat share kat sini adalah, sungguh terharu juga teruja kerana keikhlasan cinta Shah Jahan pada isterinya amat sukar dibandingi mane2 lelaki dalam dunia. Sangat setiap sangat mengasihi dan terlalu mengagumi isterinya Muntaj. 

Camne nak feel tu kena lah korang cuba jejakkan kaki ke bangunan cinta terangung nih..siyes ako tak tipu..mula je langkah memasuki perkarangan kawasan ini mata korang takkan berhenti berkedip..sungguh indah hasil seni pembuatan tangan mereka pada setiap lapisan dinding dan lantainya. Taman taman jugak menara tinjau yang gah berdiri tersergam indam..(melopong jugak lah bila 2,3 belas kali pandang) Tak caya?? ok malas nak citer banyak jom lah layan gambar2 yang sempat ako posing selama dalam kawasan terlarang tu..





(Ni masa kitaorang posing sambil baring atas lantai..omakaihhh sejuk betul lantai marmar tu..cam baring atas ice cube lak.)

tengok jela rupa ako yang hampir hilang kawalan sebab tempat ni terrrrrlalu lah indah..







8 comments:

Siti Shuhadah said...

cantiknyeeee....serius !!!

Riena Haiqal said...

wah bestnya.... dah nampak dah peyot bum bum tu.. comel la.. (^_^)

ComelComot said...

Siti Shuhadah - betul kalau awak sendiri tgk depan mata mau berangan limaplohjuta kali cam saya..

ComelComot said...

hihi..pewot sangat terserlah kan..kehkeh..

.::: Princess MOMOY :::. said...

entry panjang tapi momoy baca dengan tekun dan tak jemu
menarik
bestnya pengalaman comel
dan comel sangat cantik berseri2
suka tgk comel
happy go lucky jer ^^

.::: Princess MOMOY :::. said...

entry panjang tapi momoy baca dengan tekun dan tak jemu
menarik
bestnya pengalaman comel
dan comel sangat cantik berseri2
suka tgk comel
happy go lucky jer ^^

ComelComot said...

heheh tula panjang berjela kan..poyo nak menaip pjg2 lenguh tau masa petik keyboard ni..tapi demi xsia2 kan pengalaman comel..gagahkan jua. sebab ape? bila citer pasal taj mahal ni akan banyak version lah yang kua, sebab tu lah yg ni comel citer version comel..hah harap x jemu membaca yer..

heheh sedikit pertambahan lemak di sane dan di situ..nak kata berseri tu xtau lah mungkin mata org. tapi cml rasa comel da makin domok..hahahah

tq momoy..muah love momoy sesangat!!!

ComelComot said...

Momoy- comel pun suka tgk momoy..post2 momoy dan an stuff review yg momoy buat..sgt2 cute cm tuannya.

Itulah pnglmn untuk tahun ni yg cml xdpt lupakan..moga2 dpt jdikn pnduan untuk mereka yg berhajat kesana nt

Cuba Klik tengok apa jadi!