1 March 2012

12 cara hidup sederhana yang boleh menjimatkan wang yang banyak



Kadang-kadang cara sederhana ini dapat menjimatkan wang yang paling banyak.

1. Membuat kopi atau minuman sendiri. Kos membeli minuman setiap hari sama seperti 20 hari kerja = per bulan.

2. Menghabiskan seluruh waktu cuti anda dirumah dengan ahli keluarga sehingga anda tidak perlu meninggalkan rumah dan menghabiskan wang di luar.

3. Membeli buah-buahan dan sayur-sayuran di Pasar Petani tempatan... lebih segar nya DAN lebih murah dari hypermarket.

4. Membayar lebih daripada minimum pada kad kredit anda, kereta, pinjaman, dll ... sedikit sebanyak membantu dalam jangka panjang dari anda membayar bunga.

5. Gunakan perkhidmatan awam - cthnya jika saya naik bas ke bandar, harganya RM 1.00. Jika saya memandu kereta saya, kos sebanyak itu hanya untuk parking tidak termasuk tol, minyak dsb..

6. Beli penapis air dan pasang ke rumah anda. setiap bulan air ditapis percuma, lebih ,menjimatkan dari membeli air mineral botol dan dilain2 tempat.

7. Pergi ke perpustakaan. lebih menjimatkan dari membeli sebuah buku atau majalah, atau hanya meminjam dari kawn2 anda.

8. Banyakkan melakukan senaman dan berjogging setiap hari, itu membuat anda lebih baik dari berjumpa dengan doktor dan dengan demikian lebih menjimatkan wang.

9. Membayar bil anda secara online ... lebih menjimatkan masa dan wang.

10. Dapatkan berita anda dari internet dan bukan surat khabar - lebih menjimatkan wang dan kertas

11. Menjual semua barang-barang lama anda di internet .. anda anda tidak mahu, bermaksud
ada orang lain mahukan nya !

12. Potong perkhidmatan tv berbayar.... Kata orang.... di restoran dan kedai makan pun boleh tengok bola.


P/s : shared dari salah satu forum..sgt membantu..

6 comments:

Nath said...

#13 buy 2nd hand items, some people maybe used it a few times or still very new ^_^

wong meimot said...

agreed Nath it was a very productive way to savings our $$$$

Sakio said...

=_=!!

wong meimot said...

Sakio (^^)

uMi aishah said...

cut astro pastu tgk tibi kat mamak? ko sanggup ke kak oiii? hihihi..
ai rase kan kak,bab baca berita dari tenet n bukan sokkabar tu..yg betul kat fakta atas tu ialah dpt mengurangkan penggunaan kertas je kot. jimat wang tipu tuuu...ai guna unifi bayo bulan2 beratus-ratus ok..sokkabar xyah beli,sbb tggu je kat ofis sure ade yg da beli ekeke :)

wong meimot said...

umi- hahahahha..betol jugak kata2 umi tuh..jimat kertas mungkin yer kalau jimat duit cam xberjaya jerw..nak cut astro ai sendiri pun xleh sbb skng ni jadi penunggu setia citer korea huhuk so how?

Cuba Klik tengok apa jadi!