1 December 2011

# info semasa

Kat mane letaknya nilai mutu seseorg manusia, adakah rupa paras lebih penting dari nilai murni sahsiah diri? Sape berani jawab?



  • Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi orang lain

عن جابر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « المؤمن يألف ويؤلف ، ولا خير فيمن لا يألف ، ولا يؤلف، وخير الناس أنفعهم للناس »

Diriwayatkan dari Jabir berkata,”Rasulullah Shallallahualaihiwassalam bersabda,’Orang beriman itu bersikap ramah dan tidak ada kebaikan bagi seorang yang tidak bersikap ramah. Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia.” (HR. Thabrani dan Daruquthni)
Hadits ini dishahihkan oleh al Albani didalam “ash Shahihah” nya.



عن ابن عمر ، أن رجلا جاء إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال : يا رسول الله أي الناس أحب إلى الله ؟ وأي الأعمال أحب إلى الله عز وجل ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « أحب الناس إلى الله أنفعهم للناس ، وأحب الأعمال إلى الله سرور تدخله على مسلم ، أو تكشف عنه كربة ، أو تقضي عنه دينا ، أو تطرد عنه جوعا ، ولأن أمشي مع أخ لي في حاجة أحب إلي من أن أعتكف في هذا المسجد ، يعني مسجد المدينة ، شهرا ، ومن كف غضبه ستر الله عورته ، ومن كظم غيظه ، ولو شاء أن يمضيه أمضاه ، ملأ الله عز وجل قلبه أمنا يوم القيامة ، ومن مشى مع أخيه في حاجة حتى أثبتها له أثبت الله عز وجل قدمه على الصراط يوم تزل فيه الأقدام »



Dari Ibnu Umar bahwa seorang lelaki mendatangi Rasulullah Shallallahualaihiwassalam dan berkata,”Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling diicintai Allah ? dan amal apakah yang paling dicintai Allah swt?” Rasulullah Shallallahualaihiwassalam menjawab,”Orang yang paling dicintai Allah adalah orang yang paling bermanfaat buat manusia dan amal yang paling dicintai Allah adalah kebahagiaan yang engkau masukkan kedalam diri seorang muslim atau engkau menghilangkan suatu kesulitan atau engkau melunasi utang atau menghilangkan kelaparan. Dan sesungguhnya aku berjalan bersama seorang saudaraku untuk (menuaikan) suatu kebutuhan lebih aku sukai daripada aku beritikaf di masjid ini—yaitu Masjid Madinah—selama satu bulan. Dan barangsiapa yang menghentikan amarahnya maka Allah akan menutupi kekurangannya dan barangsiapa menahan amarahnya padahal dirinya sanggup untuk melakukannya maka Allah akan memenuhi hatinya dengan harapan pada hari kiamat. Dan barangsiapa yang berjalan bersama saudaranya untuk (menunaikan) suatu keperluan sehingga tertunaikan (keperluan) itu maka Allah akan meneguhkan kakinya pada hari tidak bergemingnya kaki-kaki (hari perhitungan).” (HR. Thabrani)
Hadits ini dihasankan oleh Syeikh al Albani didalam kitab “at Targhib wa at Tarhib” (2623)

Wallahu A’lam
from http://www.eramuslim.com/ustadz-menjawab/hadits-manusia-paling-bermanfaat.htm



  • Nilai Seorang insan dalam Islam

Dari Jabir bin Abdullah ra meriwayatkan bahawa Rasullulah saw bersabda :
Manusia seumpama barang-barang galian seperti emas dan perak .
Orang yang baik dimasa jahilliah terlebih dahulu masuk Islam lebih baik selepas masuk Islam ,
selagi mana mereka mempunyai kefahaman Islam. (Musnad Ahmad)

HURAIAN : Dalam hadis ini manusia diumpama barang-barang galian emas dan perak kerana barang-barang tersebut mempunyai pelbagai Jenis dan nilai yang berbeza-beza .
Emas dan perak selagi tidak digali dan dibersihkan nilainya adalah rendah .
Begitu juga dengan manusia yang berada dalam kekufuran dan kegelapan ,
nilai dan sifatnya adalah rendah ,
walaupun di dalamnya tersembunyi sifat pemurah , keberanian dan sebagainya.
Islam dan kefahaman agama akan mengubah semua sifat buruk ini dan meletaknya didalam martabat yang tinggi.
(Mazahiri Haq)

Kat mane letaknya nilai mutu seseorg manusia, adakah rupa paras lebih penting dari nilai murni sahsiah diri? Sape berani jawab?

 ·  · about an hour ago near Serdang Lama

  • You, Ain Idris StarzPenguatkuasa Ladang and 2 others like this.

    • Zmel Cmel See hanya like je.. Tp xda komen sbb rupa penting attitude letak lutut..
      about an hour ago · 

    • Mohd Azmi budi bahasa
      about an hour ago ·  ·  1

    • Are Anipz lumrah manusia menilai yg cantik dan bernilai wak......
      about an hour ago ·  ·  1

    • Mohd Azmi budi dan bahasa itulah nilai seseorang
      about an hour ago ·  ·  1

    • Niang Rapik kat pegang ngan agama nya atau iman nya
      about an hour ago ·  ·  1

    • Zmel Cmel Itu yang xpatut kalau yang elok n cntik je diutamakan c
      about an hour ago ·  ·  1

    • Niang Rapik tul 2
      about an hour ago ·  ·  1

    • Fahmi Samsudin Cari manusia yang pegang pada islamya.bru bahgia.
      about an hour ago ·  ·  1

    • Zmel Cmel kalau golongan yg kurang berupa sape nak diorg xkesian ke walau berkelayakkan dlm bidang lain mutu kerja atau sbgnya yg plg bermakna sahsiah terbaik
      59 minutes ago · 

    • Zmel Cmel Fahmi Samsudin- aset terpenting dan jarang kali ada pada setiap golongan yang x bernilai
      57 minutes ago · 

    • Niang Rapik setiap pasangan dah tetulis kema cuma tak tahu sape ja kema sbb tu la kita kena berdoa selalu moga jodoh yg kita dapat ada suma 2
      35 minutes ago ·  ·  1

    • Fahmi Samsudin ALLAH hanya nilai pada iman dalam diri seseorang manusia.tak kira la ensem ke buruk ke kaya atau mskin.so nak cari jodoh.carilah pada benda yg paling susah tp anda akan bahagia dunia akhirat iaitu org yg pegang pada agama islamnya.
      35 minutes ago ·  ·  1

    • Zmel Cmel yang xstuju atau xberminat sila jgn nak bazirkan ink anda kat ruangan ini sila maklum
      33 minutes ago · 

    • Zmel Cmel Niang Rapik Fahmi Samsudin - Ternyata, derajat kemuliaan seseorang dapat dilihat dari sejauh mana dirinya punya nilai mamfaat bagi orang lain. Rasulullah SAW bersabda, "Khairunnas anfa’uhum linnas", "Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak mamfaatnya bagi orang lain." (HR. Bukhari dan Muslim)
      30 minutes ago · 

    • Zmel Cmel Hadits ini seakan-akan mengatakan bahwa jikalau ingin mengukur sejauh mana derajat kemuliaan akhlak kita, maka ukurlah sejauh mana nilai mamfaat diri ini? Istilah Emha Ainun Nadjib-nya, tanyakanlah pada diri ini apakah kita ini manusia wajib, sunat, mubah, makruh, atau malah manusia haram?
      29 minutes ago · 

    • Niang Rapik yang ruma buruk x semesti iman nya buruk yg hensom 2 x bererti iman nya hensom mel so kita jgn mempelekeh kan org yg buruk dan hensom kerna hati nya kita x tahu hanya tuhan ja yg tahu mel so jgn nilai org org sesuka hati lg satu kekayaan lau boleh caril la kekayaan akhirat sekali jgn dunia ja kerna dunia ni hanya sementara bg kita kita ni hanya makluk yg lemah ape2 yg terjadi kita redo je jgn mengamuk dan buat benda yg x elok cintai la yg maha esa ...
      21 minutes ago · 

    • Fahmi Samsudin Betul tu niang rapik.setuju.cuma kita kene ingat bahawa akhirat kecil akan datang pada kita.iaitu alam kubur.yang pasti.yang pasti tiba.
      13 minutes ago · 

    • Zmel Cmel Fahmi Samsudin & Niang Rapik - stuju, setiap manusia ada keistimewaannya xsemestinya rupa xcantik pangai pun xcantik..lain lah kalau dahlah rupa xbrape nak ada prangai yarabbi, dahtu suka2 judge org hanya pada luaran, mutu sahsiah lansung tidak di pandang..apakah itu..rasional atau sekadar mendabik dada menerima apa sahaja di depan mata tanpa menilai keperibadian dalaman seseorng insan. itu bagi saya. cantik xsemestinya pada mata idung mulut telingga atau bentuk badan dan warna kulit, tapi cantik itu terlalu subjektif yang paling penting nilaikan ia menggunakan akal bukan kepala lutut yang hanya tau menunding dan pentingkan diri..useless kan?
      9 minutes ago · 
      • RENUNG-RENUNGKAN LAH BAGI MEREKA YANG SILAP MENTAFSIR..BAGI AKO ITU TIDAK ADIL...YANG HITAM ADA MANISNYA, YANG KURANG ADA LEBIHNYA, KURANG PANDAI DI SITU DI SINI TENTU ADA LEBIHNYA DAN YANG ELOK BUDI PEKERTINYA IALAH ORANG YANG TIDAK SUKA MENJATUHAKAN NILAI SPIRITUAL ORG LAIN MELALUI PENILAIAN MATA RABUN..

1 comment:

  1. https://www.facebook.com/pages/Blog-dak-Comot/199709800047671

    ReplyDelete

Pinkygroupsaid

Si peminjam Hati Tinggalkan Tapak

Popular

Total Pageviews