2 November 2011

Hasad Dengki


inilah yang di hadapi 









Hasad atau dengki.yang selalu juga di sebut kedua-duanya sekali "HASAD DENGKI" adalah bencana daripada penyakit hati,yang di akibatkan oleh perasaan DENDAM.Dendam pula ditimbulkan oleh sifat marah.Oleh sebab itu hasad dengki boleh lah kita katakan anak daripada sifat dendam.Atau pun cucu daripada sifat MARAH.






1 Definisi





Hasad
Arab
hasad dengki
dengki, cemburu (disertai niat jahat)
kedengkian, kecemburuan (yang disertai niat jahat)

Berhasad
berhasad
dengki menaruh perasaan dengki (cemburu dengan niat jahat)
Ayat: umat Islam dilarang berhasad; dengki sesama sendiri.




Adalah salah satu maksiat batin yang boleh membinasakan seseorang.Sama jer maksud dia dengan IRI HATI. Dalam erti kata yang mudah tak leh tengok orang senang atau lebih dari dia. Bahaya orang ada penyakit PHD ni tak der ubatnye. Oleh itu belajarlah untuk bersaing dengan cara yang sihat.






2. Hasad dengki ini mempunyai unsur-unsur yang tercela dan terlalu luas bidangnya,sehingga mustahil dapat kita kira,ianya bukan sahaja bertentangan dengan konsep dan ajaran islam,bahkan boleh merosak dan membahayakan angota masyarakat islam itu sendiri.Siapa jua yang telah di hinggapi oleh perasaan atau penyakit ini, sanggup melakukan apa sahaja,termasuk membunuh orang asalkan hajatnaya tercapai






3. Oleh kerana terlalu banyaknya hasad dengki dilakukan oleh manusia semenjak zaman NABI ADAM a.s. hingga lah saat ini,maka setiap orang islam hendak lah mempelajari dan mengamalkan ajaran islam secara total bagi mengelakan kita dari sifatsifat yang membinasakn umat islam.






4. Pada zaman Rasullullah S.W.T. dahulu pun sudah banyak berlakunya hasad dengki di kalangan umat manusia,sehingga terdapat banyak hadis baginda mengenainya,KESIMPULAN TENTANG BAHAYA HASAD DENGKI ITU sebagaimana sabdanya, : "HASAD DENGKI ITU MEMAKAN (membinasakan) KEBAJIKAN,SEBAGAIMANA API MEMAKAN (membakar) KAYU YANG KERING." (hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah). 5.Dari hadis Rasulullah S.A.W. ini dapat di fahamkan bahawa perbuatan hasad dengki itu boleh menghapuskan amal kebaikan dengan sekelip mata sahaja,seperti apai membakar kayu yang kering.






4 comments:

Zana Adieyza said...

semoga kita semua dijauhkan dr sikap hasad dengki tu..

salam kenal dari zana..

**Bila Comel Jadi Comot** said...

Zana- yer betul..insyallah Allah lebih menyanyangi yang teraniaya..

hawiz said...

betol2...jgn la dengki...

**Bila Comel Jadi Comot** said...

hawiz- betul tu stuju sgt2 jgn dengki nanti xslamat hidup

Cuba Klik tengok apa jadi!