3 November 2011

7 masalah kesihatan yg perlu tahu


Semua orang inginkan badan yang sehat.........






Tujuh masalah kesihatan itu ialah:

Artritis — Pengurangan berat badan akan mengurangkan beban yang perlu tanggung oleh sendi, terutama lutut, tulang belakang dan buku lali. Bagi yang tidak perlu mengurangkan berat badan pun, senaman boleh melegakan kesakitan sendi

Kolesterol — Paras kolesterol buruk (LDL) menurun sebanyak lima peratus jika anda menjauhi makanan kaya lemak tepu. Selain mengambil lebih banyak sumber serat, senaman membantu memudahkan penurunan paras kolesterol darah

Menguatkan ingatan — Walaupun latihan otak (seperti membaca, mengira, membuat kerja kreatif) penting untuk menguatkan ingatan, senaman fizikal juga memberi kesan positif terhadap kesihatan minda

Kemurungan — Senaman dapat membantu mengurangkan kesedihan dan kemurungan kerana apabila kita bersenam, badan menghasilkan hormon endorfin yang membuat kita berasa gembira dan selesa

Kencing manis — Senaman secara teratur boleh menjadi ubat berkesan untuk menurunkan paras gula darah. Bersenam membolehkan otot menjadi lebih sensitif terhadap insulin yang bertugas mengangkut gula dari dalam darah dan dipindahkan ke sel untuk digunakan sebagai tenaga. Pada masa sama, pesakit perlu mengawal pemakanan mereka dengan mengurangkan makanan manis dan berkarbohidrat.

Tekanan darah tinggi — Masalah ini boleh dikawal dengan menurunkan berat badan melalui senaman dan kurangkan pengambilan garam

Osteoporosis — Senaman mengangkat beban memberi tekanan kepada tulang. Tisu tulang akan bertindak balas dengan menambah kekuatan dan ketumpatan tulang yang secara tidak langsung mengurangkan risiko osteoporosis. Selain itu banyakkan pengambilan kalsium dan vitamin D.

Jaga sendi :

Kekalkan berat badan seimbang.
Bersenam dan gerakkan sendi anda!
Berdiri tegak, jangan membongkok. Postur badan yang baik secara tidak langsung melindungi sendi lutut, pinggul dan tulang belakang.
Buat senaman mengikut kemampuan anda. Usah lakukan aktiviti yang menyakitkan badan. Juga jangan cuba bersaing dengan orang lain kerana keadaan, tahap kesihatan dan daya ketahanan kita berbeza.

Dengar dan fahami kehendak badan. Berhenti jika anda terasa sakit, terlalu penat atau terasa hendak pitam.

Guna sendi besar apabila hendak mengangkat barang.

Jangan terlalu paksa diri. Atur waktu untuk melakukan aktiviti cergas dan rehat.

Jangan jadi statik. Justeru, alih kedudukan anda selepas tempoh tertentu.

Minta bantuan — dapatkan maklumat mengenai jenis senaman, tempoh, tanda masalah yang mungkin timbul (jika anda menghidap penyakit tertentu)

Pakai pakaian dan kasut yang sesuai untuk bersenam.

0 comments:

Cuba Klik tengok apa jadi!