17 February 2011

# info semasa

kisah percintaan yang menarik,sepasang suami isteri


gambar sekadar hiasan

Dalam satu kisah percintaan yang menarik,sepasang suami isteri berjalan
di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah
bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si
suami. Ini dialog mereka :


Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang
          menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan
          abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa
           abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada
        saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman
        lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk
        puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata
"Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang
merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis
dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi.
Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang
disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.
Surat tersebut berbunyi begini :

"Sayang!Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah
engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan
kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah engkau
menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika
disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau
tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan
setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan
sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.
Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini,
selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik
dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia
boleh dirasai dalam hati."

10 comments:

  1. love cerita nie. Sangat mendalam.Ehem ehem gambar hiasan tu santek.

    ReplyDelete
  2. sangat terharu...meremang bulu roma baca ni..huhuhu

    ReplyDelete
  3. sayrah-heeheh...tenkiu tenkiu xda gambar contok lain stakat nih itu je gambar yang ada ..

    saya pun love + like gak ngn citer nih

    ReplyDelete
  4. s@r@h-tau xpe itu jugak yang i rasa bila baca citer nih...touching kan

    ReplyDelete
  5. cinta dan sayang tak perlu diucapkan..

    ReplyDelete
  6. mendalam menusuk ke hati
    kalau ada orang yang sanggup buat macam ni pada momoy
    ya...momoy tak kan lepaskan dia dari hidup momoy
    hehe...
    100 Kerja Kosong Sepanjang Tahun 2011"
    Korang pernah main game ni?"

    ReplyDelete

Pinkygroupsaid

Si peminjam Hati Tinggalkan Tapak

Popular

Total Pageviews