29 April 2010

Indahnya diciptakan sbg seorg wanita

April 29, 2010 15 Comments
Indahnya diciptakan sbg Seorang Wanita
1.Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16.Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

16. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

17. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

18. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

19. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

20. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

21. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

22. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

23. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

24. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.
__________________

salam... sajer jer nak tambahkan sedikit info utk sesamer kiter kongsi ..

A. Kelebihan wanita daripada Lelaki

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W akan hal tersebut,jawab baginda:

“Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang soleh.

B. Anak Perempuan lebih istimewa

3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T dan orang yang takutkan Allah S.W.T akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W) di dalam syurga.

6. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

7. Daripada Aisyah r.a. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

C. Kelebihan Ibu

8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

9. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

D. Kelebihan Taat Kepada Suami

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan direkannya(walinya) (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

12. Aisyah r.a berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda, “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah S.A.W, “Ibunya.”

E. Ibadah Wanita

13. Wanita apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dia kehendaki.

14. Setiap wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

F. Keistimewaan wanita Dalam melahirkan dan menjaga Anak.


15. Apabila seseorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T

17. Apabila seseorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir seorang anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T
__________________



Indahnya diciptakan sbg seorg wanita

April 29, 2010 15 Comments
Indahnya diciptakan sbg Seorang Wanita
1.Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16.Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

16. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

17. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

18. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

19. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

20. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

21. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

22. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

23. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

24. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.
__________________

salam... sajer jer nak tambahkan sedikit info utk sesamer kiter kongsi ..

A. Kelebihan wanita daripada Lelaki

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W akan hal tersebut,jawab baginda:

“Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang soleh.

B. Anak Perempuan lebih istimewa

3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T dan orang yang takutkan Allah S.W.T akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W) di dalam syurga.

6. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

7. Daripada Aisyah r.a. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

C. Kelebihan Ibu

8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

9. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

D. Kelebihan Taat Kepada Suami

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan direkannya(walinya) (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

12. Aisyah r.a berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda, “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah S.A.W, “Ibunya.”

E. Ibadah Wanita

13. Wanita apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dia kehendaki.

14. Setiap wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

F. Keistimewaan wanita Dalam melahirkan dan menjaga Anak.


15. Apabila seseorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T

17. Apabila seseorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir seorang anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T
__________________



28 April 2010

Blouse haku pilihan kak ana & umi

April 28, 2010 2 Comments

Ni kes tghari tadik..aku bersama2 kawan2 dengan gigihnya cuba memenatkan badan dengan berjalan2 sambil carik pasal kat BB Plaza..hah..ko kalau dah masuk sane ko xyah sembang lah kalau stakat nak usha jer kan baju2 tu..tipu la..bole jalan da..kalau ko x sangkut kat satu dua helai stuff kat situ kan..erm..trase lame benar aku x berbelanja..huhuhu..bukan apa...bubu dah mencatu setiap belanjawan aku...katanya aku boros..asek blnjew barang tapi makan tidak..pe lagi skng nih bubu dah bagi aku gelaran baru "SI KEREMPENG"haku xsuka betol..aku bukan nak kerempeng aku nak kurus jerw..uiks xsame ker???hahahah ada aku kesah..myampah tul...

pe2pun korang tgk lah baju yang sempat aku sambar tadi ekekekek...




Blouse haku pilihan kak ana & umi

April 28, 2010 2 Comments

Ni kes tghari tadik..aku bersama2 kawan2 dengan gigihnya cuba memenatkan badan dengan berjalan2 sambil carik pasal kat BB Plaza..hah..ko kalau dah masuk sane ko xyah sembang lah kalau stakat nak usha jer kan baju2 tu..tipu la..bole jalan da..kalau ko x sangkut kat satu dua helai stuff kat situ kan..erm..trase lame benar aku x berbelanja..huhuhu..bukan apa...bubu dah mencatu setiap belanjawan aku...katanya aku boros..asek blnjew barang tapi makan tidak..pe lagi skng nih bubu dah bagi aku gelaran baru "SI KEREMPENG"haku xsuka betol..aku bukan nak kerempeng aku nak kurus jerw..uiks xsame ker???hahahah ada aku kesah..myampah tul...

pe2pun korang tgk lah baju yang sempat aku sambar tadi ekekekek...




27 April 2010

Ibu paling kecil di Britain

April 27, 2010 2 Comments


GAMBAR menunjukkan Amanda bersama anaknya yang berumur 14 bulan.

HINKLEY - Seorang bayi yang berumur 14 bulan di sini mempunyai ketinggian mengatasi ibunya, Amanda Moore di Britain, lapor sebuah akhbar semalam.

Keadaan itu berlaku kerana bayi itu dilahirkan oleh ibu paling kerdil di negara berkenaan, Amanda Moore yang berusia 25 tahun.

Bayi itu yang diberi nama Aidan dilahirkan menerusi pembedahan Caesarean pada Februari tahun lalu.

Penyakit tulang yang dialami oleh Amanda menyebabkan dia setinggi 0.93 meter dan tidak lagi mampu untuk berdiri.

Namun, anaknya itu sudah setinggi 0.76 meter.

Menurut Amanda, Aidan mungkin akan menjadi tinggi seperti bapanya, Steven Fyfe, 20 yang memiliki ketinggian 1.85 meter.

Lahir dalam keadaan 14 tulangnya patah, wanita itu dinasihatkan supaya tidak mengandung kerana doktor bimbang kerangka tubuh yang kecil tidak mampu menampung kandungannya dan memintanya melakukan pengguguran.

"Namun, pada masa sama, saya merasakan perasaan kasih sayang terhadap anak ini. Kami mahukan dia," kata Amanda yang tidak bercadang untuk mempunyai anak kedua.

Menurutnya, Aidan sudah mula belajar bercakap dan sangat suka bergerak. - Agensi



__________________



Ibu paling kecil di Britain

April 27, 2010 2 Comments


GAMBAR menunjukkan Amanda bersama anaknya yang berumur 14 bulan.

HINKLEY - Seorang bayi yang berumur 14 bulan di sini mempunyai ketinggian mengatasi ibunya, Amanda Moore di Britain, lapor sebuah akhbar semalam.

Keadaan itu berlaku kerana bayi itu dilahirkan oleh ibu paling kerdil di negara berkenaan, Amanda Moore yang berusia 25 tahun.

Bayi itu yang diberi nama Aidan dilahirkan menerusi pembedahan Caesarean pada Februari tahun lalu.

Penyakit tulang yang dialami oleh Amanda menyebabkan dia setinggi 0.93 meter dan tidak lagi mampu untuk berdiri.

Namun, anaknya itu sudah setinggi 0.76 meter.

Menurut Amanda, Aidan mungkin akan menjadi tinggi seperti bapanya, Steven Fyfe, 20 yang memiliki ketinggian 1.85 meter.

Lahir dalam keadaan 14 tulangnya patah, wanita itu dinasihatkan supaya tidak mengandung kerana doktor bimbang kerangka tubuh yang kecil tidak mampu menampung kandungannya dan memintanya melakukan pengguguran.

"Namun, pada masa sama, saya merasakan perasaan kasih sayang terhadap anak ini. Kami mahukan dia," kata Amanda yang tidak bercadang untuk mempunyai anak kedua.

Menurutnya, Aidan sudah mula belajar bercakap dan sangat suka bergerak. - Agensi



__________________



25 April 2010

di kala gals bertemu womans

April 25, 2010 2 Comments
hah korang budak2 nih  lebih kurang aku lah xle tgk aku pegang kamera..skit2 nak pose...uiks....wah korang nak hit aku la nih...sape punya pose lagi ngancam...

Time makan pun nak gak bergambar...xkisah lah layankan ajer



di kala gals bertemu womans

April 25, 2010 2 Comments
hah korang budak2 nih  lebih kurang aku lah xle tgk aku pegang kamera..skit2 nak pose...uiks....wah korang nak hit aku la nih...sape punya pose lagi ngancam...

Time makan pun nak gak bergambar...xkisah lah layankan ajer



23 April 2010

Betul ke Air Tebu MerBAHAYA???

April 23, 2010 8 Comments
Maklumat ini aku peroleh dari rakan FB aku,erm nak percaya atau tidak terpulang pada korang..logik atau tidak terpulang juga pada korang..apa2 pun segala yang aku tau akan cuba aku kongsi bersama sama korang k.
Jom hayati...



kalau kurang jelas sila klik untuk dapatkan kejelasan ok.


Betul ke Air Tebu MerBAHAYA???

April 23, 2010 8 Comments
Maklumat ini aku peroleh dari rakan FB aku,erm nak percaya atau tidak terpulang pada korang..logik atau tidak terpulang juga pada korang..apa2 pun segala yang aku tau akan cuba aku kongsi bersama sama korang k.
Jom hayati...



kalau kurang jelas sila klik untuk dapatkan kejelasan ok.


22 April 2010

PADAH LEWAT 15 MINIT.KENA HALAU AYAH LAK KENA PUKUL..

April 22, 2010 8 Comments

Zaman sekarang macam macam perkara kita lihat dengar dan baca.sampai satu masa perkara yang terjadi adalah disebabkan sikap manusia itu sendiri.setinggi mana ilmu yang di timba seluar mana pengalaman yang di peroleh belum dapat menghasilkan manusia berkualiti.lantak lah kan manusia tu sebagai apa sekali pun..otak memang educated tapi sikap nauzzubillah...tuhan je yang tau...luaran nampak stedet silap2 kencing pun xflush...uiks apa aku merepek ni..xdalah korang..apa yang aku nak kongsi nih adalah tengah duk syok baca artikel berita harini ternampak atikel nih..citer die simple jerw..segalanya pasal LEWAT atau dlm erti kata lain LATE 

Jom lah kita ikuti citer si mangsa dan Cikgu disiplin yang xda disiplin nih... .
 


KUALA TERENGGANU: Malang datang bertimpa buat Engku Noor Wahidah Engku Anuar, 17, hanya kerana dia terlewat bangun tidur, seterusnya terlewat ke sekolah, Selasa lalu.

Pelajar tingkatan lima di sebuah sekolah menengah di pinggir bandar raya ini tidak menduga kelewatannya tiba di sekolah pada hari berkenaan bakal menyusahkan hidupnya sekeluarga.

“Cuma kerana lewat 15 minit, saya dihalau pulang. Ayah pula dipukul sehingga patah tulang rahang dan dirawat di hospital dua hari sebelum ditahan polis selama tiga hari.


“Lebih menyedihkan beberapa hari lalu saya menerima surat rasmi sekolah menyatakan saya dibuang sekolah berkuat kuasa 18 April lalu,” dakwa pelajar aliran sastera itu yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akhir tahun ini.


Kesal nasib menimpa diri dan keluarganya, Engku Noor Wahidah menceritakan kembali kejadian hitam yang bermula dengan herdikan sebelum dihalau pulang dari sekolah oleh guru disiplinnya.


“Alasan terlewat bangun tidur tidak dipedulikan cikgu wanita berkenaan yang memarahi saya sebelum dia menghalau saya pulang sebagai hukuman kerana datang lewat.


“Ayah pula tak puas hati dengan tindakan cikgu berkenaan dan membawa saya ke sekolah untuk menyelesaikan masalah itu,” katanya ketika ditemui di rumah keluarganya di Taman Desa Putra, Manir, semalam.


Ayahnya, Engku Anuar Engku Abdullah, 45, yang masih sukar mengunyah makanan akibat patah rahang berkata, usahanya berbincang dengan guru disiplin dan pengetua sekolah berkenaan tidak kesampaian.


“Saya tak dapat bertemu pengetua dan cikgu wanita berkenaan pula menunjukkan sikap acuh tak acuh sambil mendesak saya dan Wahidah meninggalkan sekolah.

“Dalam keadaan saya memintanya mengatur pertemuan dengan pengetua, tangan saya secara tidak sengaja tersentuh kepalanya dan itu yang mengeruhkan lagi keadaan,” katanya yang tidak menyangka guru berkenaan menelefon suaminya untuk masuk campur.


Menurut Engku Anuar yang bekerja sebagai nelayan di Chendering, dekat sini, suami guru berkenaan bersama beberapa rakannya bergegas ke sekolah dan menunggunya di luar kawasan sekolah.


“Mereka menghampiri saya dan anak sambil bertanya apa yang saya sudah lakukan kepada cikgu berkenaan. Sebelum saya menjawab, seorang daripada mereka menumbuk muka saya sehingga saya terjatuh.


“Saya juga disepak sebaik rebah dan dalam keadaan kesakitan saya dikejarkan ke Pusat Kesihatan Manir berdekatan sekolah untuk mendapatkan rawatan awal,” katanya.


Katanya, dia disahkan patah tulang rahang dan terpaksa dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah untuk rawatan selanjutnya.


“Guru berkenaan atau pihak sekolah mungkin terlebih awal membuat aduan kepada polis kerana selepas saya keluar dari hospital, saya dikehendaki hadir ke balai polis sebelum ditahan tiga hari.


“Namun, saya membuat aduan kepada polis dan setakat yang saya tahu selepas saya dilepaskan, suami guru dan lelaki yang memukul saya itu pula ditahan polis,” katanya yang mengaku bimbang masa depan anak kedua daripada empat beradik itu.


Engku Anuar berkata, dia dapat menerima apa yang berlaku ke atas dirinya, namun tidak puas hati dengan hukuman pihak sekolah yang membuang anaknya tanpa membuat penyiasatan rapi mengenai kesalahannya.


“Saya harap keputusan dibuat pihak sekolah atau pihak berkuasa bukan berdasarkan keadaan kami yang serba kekurangan kerana nasib keluarga kami bergantung kejayaan akademik anak-anak,” katanya.


Isterinya, Hayati Abdul Majid, 40, berkata anaknya itu pernah sekali ditangkap guru kerana melompat pagar sekolah untuk pulang awal.


“Wahidah menyesal dan tidak mengulangi kesalahannya itu. Kali ini dia cuma datang lewat dan tidak ponteng sekolah,” katanya sambil menyatakan harapan supaya anaknya dapat kembali bersekolah dalam masa terdekat.


Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Risikan/Operasi) negeri, Superintendan Mohd Zani Che Din, berkata polis menahan kedua-dua pihak terbabit dalam kejadian itu yang disiasat mengikut Seksyen 325 dan 323 Kanun Keseksaan.


“Siasatan mengikut Seksyen 323 dilakukan kerana dengan sengaja mendatangkan cedera manakala 325 pula kerana dengan sengaja mendatang cedera parah. Kes masih disiasat dan tidak banyak dapat saya perkatakan,” katanya.


Difahamkan, isu terbabit timbul selepas guru berkenaan mendakwa kepalanya ditolak bapa pelajar itu menyebabkan dia mengadu kepada suami sebelum datang bersama beberapa lelaki lain dan memukul mangsa.


Setakat ini, kedua-dua pihak yang ditahan sudah dibebaskan dengan jaminan polis selepas keterangan mereka diambil dan akan dipanggil semula pada bila-bila masa untuk membantu siasatan.


Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri, Razali Daud ketika diminta mengulas mengenai isu buang sekolah pelajar berkenaan berkata, biasanya pihak sekolah akan mengambil tindakan jika pelajar terbabit melanggar peraturan walaupun selepas diberikan amaran dan pernah digantung sekolah sebelum ini.


“Pihak sekolah tidak akan membuang pelajar sesuka hati kerana jika dengan hanya kesalahan lewat ke sekolah ia perkara kecil yang boleh diselesaikan dengan cara lain. Saya rasa mungkin pelajar berkenaan mempunyai masalah lain,” katanya.


PADAH LEWAT 15 MINIT.KENA HALAU AYAH LAK KENA PUKUL..

April 22, 2010 8 Comments

Zaman sekarang macam macam perkara kita lihat dengar dan baca.sampai satu masa perkara yang terjadi adalah disebabkan sikap manusia itu sendiri.setinggi mana ilmu yang di timba seluar mana pengalaman yang di peroleh belum dapat menghasilkan manusia berkualiti.lantak lah kan manusia tu sebagai apa sekali pun..otak memang educated tapi sikap nauzzubillah...tuhan je yang tau...luaran nampak stedet silap2 kencing pun xflush...uiks apa aku merepek ni..xdalah korang..apa yang aku nak kongsi nih adalah tengah duk syok baca artikel berita harini ternampak atikel nih..citer die simple jerw..segalanya pasal LEWAT atau dlm erti kata lain LATE 

Jom lah kita ikuti citer si mangsa dan Cikgu disiplin yang xda disiplin nih... .
 


KUALA TERENGGANU: Malang datang bertimpa buat Engku Noor Wahidah Engku Anuar, 17, hanya kerana dia terlewat bangun tidur, seterusnya terlewat ke sekolah, Selasa lalu.

Pelajar tingkatan lima di sebuah sekolah menengah di pinggir bandar raya ini tidak menduga kelewatannya tiba di sekolah pada hari berkenaan bakal menyusahkan hidupnya sekeluarga.

“Cuma kerana lewat 15 minit, saya dihalau pulang. Ayah pula dipukul sehingga patah tulang rahang dan dirawat di hospital dua hari sebelum ditahan polis selama tiga hari.


“Lebih menyedihkan beberapa hari lalu saya menerima surat rasmi sekolah menyatakan saya dibuang sekolah berkuat kuasa 18 April lalu,” dakwa pelajar aliran sastera itu yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akhir tahun ini.


Kesal nasib menimpa diri dan keluarganya, Engku Noor Wahidah menceritakan kembali kejadian hitam yang bermula dengan herdikan sebelum dihalau pulang dari sekolah oleh guru disiplinnya.


“Alasan terlewat bangun tidur tidak dipedulikan cikgu wanita berkenaan yang memarahi saya sebelum dia menghalau saya pulang sebagai hukuman kerana datang lewat.


“Ayah pula tak puas hati dengan tindakan cikgu berkenaan dan membawa saya ke sekolah untuk menyelesaikan masalah itu,” katanya ketika ditemui di rumah keluarganya di Taman Desa Putra, Manir, semalam.


Ayahnya, Engku Anuar Engku Abdullah, 45, yang masih sukar mengunyah makanan akibat patah rahang berkata, usahanya berbincang dengan guru disiplin dan pengetua sekolah berkenaan tidak kesampaian.


“Saya tak dapat bertemu pengetua dan cikgu wanita berkenaan pula menunjukkan sikap acuh tak acuh sambil mendesak saya dan Wahidah meninggalkan sekolah.

“Dalam keadaan saya memintanya mengatur pertemuan dengan pengetua, tangan saya secara tidak sengaja tersentuh kepalanya dan itu yang mengeruhkan lagi keadaan,” katanya yang tidak menyangka guru berkenaan menelefon suaminya untuk masuk campur.


Menurut Engku Anuar yang bekerja sebagai nelayan di Chendering, dekat sini, suami guru berkenaan bersama beberapa rakannya bergegas ke sekolah dan menunggunya di luar kawasan sekolah.


“Mereka menghampiri saya dan anak sambil bertanya apa yang saya sudah lakukan kepada cikgu berkenaan. Sebelum saya menjawab, seorang daripada mereka menumbuk muka saya sehingga saya terjatuh.


“Saya juga disepak sebaik rebah dan dalam keadaan kesakitan saya dikejarkan ke Pusat Kesihatan Manir berdekatan sekolah untuk mendapatkan rawatan awal,” katanya.


Katanya, dia disahkan patah tulang rahang dan terpaksa dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah untuk rawatan selanjutnya.


“Guru berkenaan atau pihak sekolah mungkin terlebih awal membuat aduan kepada polis kerana selepas saya keluar dari hospital, saya dikehendaki hadir ke balai polis sebelum ditahan tiga hari.


“Namun, saya membuat aduan kepada polis dan setakat yang saya tahu selepas saya dilepaskan, suami guru dan lelaki yang memukul saya itu pula ditahan polis,” katanya yang mengaku bimbang masa depan anak kedua daripada empat beradik itu.


Engku Anuar berkata, dia dapat menerima apa yang berlaku ke atas dirinya, namun tidak puas hati dengan hukuman pihak sekolah yang membuang anaknya tanpa membuat penyiasatan rapi mengenai kesalahannya.


“Saya harap keputusan dibuat pihak sekolah atau pihak berkuasa bukan berdasarkan keadaan kami yang serba kekurangan kerana nasib keluarga kami bergantung kejayaan akademik anak-anak,” katanya.


Isterinya, Hayati Abdul Majid, 40, berkata anaknya itu pernah sekali ditangkap guru kerana melompat pagar sekolah untuk pulang awal.


“Wahidah menyesal dan tidak mengulangi kesalahannya itu. Kali ini dia cuma datang lewat dan tidak ponteng sekolah,” katanya sambil menyatakan harapan supaya anaknya dapat kembali bersekolah dalam masa terdekat.


Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Risikan/Operasi) negeri, Superintendan Mohd Zani Che Din, berkata polis menahan kedua-dua pihak terbabit dalam kejadian itu yang disiasat mengikut Seksyen 325 dan 323 Kanun Keseksaan.


“Siasatan mengikut Seksyen 323 dilakukan kerana dengan sengaja mendatangkan cedera manakala 325 pula kerana dengan sengaja mendatang cedera parah. Kes masih disiasat dan tidak banyak dapat saya perkatakan,” katanya.


Difahamkan, isu terbabit timbul selepas guru berkenaan mendakwa kepalanya ditolak bapa pelajar itu menyebabkan dia mengadu kepada suami sebelum datang bersama beberapa lelaki lain dan memukul mangsa.


Setakat ini, kedua-dua pihak yang ditahan sudah dibebaskan dengan jaminan polis selepas keterangan mereka diambil dan akan dipanggil semula pada bila-bila masa untuk membantu siasatan.


Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri, Razali Daud ketika diminta mengulas mengenai isu buang sekolah pelajar berkenaan berkata, biasanya pihak sekolah akan mengambil tindakan jika pelajar terbabit melanggar peraturan walaupun selepas diberikan amaran dan pernah digantung sekolah sebelum ini.


“Pihak sekolah tidak akan membuang pelajar sesuka hati kerana jika dengan hanya kesalahan lewat ke sekolah ia perkara kecil yang boleh diselesaikan dengan cara lain. Saya rasa mungkin pelajar berkenaan mempunyai masalah lain,” katanya.


Si peminjam Hati Tinggalkan Tapak

Popular

Total Pageviews