3 July 2010

Fadhilat Bercium....

Fadhilat Bercium....


Artikel ni den kutip kt sebuah klinik sementara menunggu panggilan dari misi utk berjumpa tuan doktor den selak2 la majalah lama2 yg byk gak dah hilang kulitnya. Tapi yg penting isinya so credit la pada Klinik tersebut yg menyediakan bahan untuk dibawa berbincang di sini..

Ahli perubatan mendapati bahwa berciuman baik untuk kesihatan.....
Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga
efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi
kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita.
Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung
per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan
nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan
nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan
pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh
menghancurkan asam yang menutupi gigi.(nyesal x buat dlu)

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan
stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.

lagi... kelebihan berciuman .....huhuhu!

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan
hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak
melakukan rutin ini.


2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang
merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan
tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah
tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu
menghilangkan berat badan.


4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah
boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan
memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.


5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi
kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu
membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.(Patot ar den raso mudo jew..)


6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan
kolesterol.


7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.


8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air
liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu
mengurangi sakit.



Lepas baca ni jangan ar segan2 berciuman suami isteri tu walaupun anda dah berpuluh tahun berkahwin demi mengekalkan kebahgaiaan.. Sama ada betol atau tidak, si pelaku la yg menentukan sendiri.. Yang blom kawen tu jangan cuba2 plak kang lain jadinya... Selamat Bercium!!

14 comments:

Kazen said...

errr tuan rumah da kawin ke..kih3...patut laa ak kurus semcam je...muke pum tegang je...perut sihat...wah wah wah....jom le tgok "lubang-lubang" ajaib di dunia...:p

**Bila Comel Jadi Comot** said...

hahaha..uiks TT belom kawen tapi calon spt yg terpanpang..ngehngehngeh...

wah ini kes slalu pektis ke nih??da kawen belom??
ni truk yg dah kawen tau..adik2 yg belom baligh n xkawen jgn cb2...

glurpppp!!!!!!!!!!!!!!

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

jadi bercium la...
;)

**Bila Comel Jadi Comot** said...

wah ko suka kan meniti

Farid MOFASAD said...

sape nak cium dengan mak ayam nie ha????



arrrggggghhhhhh!!!!!!!!!!







waka waka eh eh!!

>>__________<<

shima said...

nak kawen cepat lar cmni.haha.:)

**Bila Comel Jadi Comot** said...

farid-waka waka tis time for africa la..

**Bila Comel Jadi Comot** said...

shima-btol tu kena cepat2 tau

fafa said...

stim lak baca post ni. wahahahaha

COMELHARTINIAZHAR said...

fafa-stim kalau dah kawen xpe tapi kalau belom jgn...bahayaaa...

PARAOK said...

cool ;)

comelhartiniazhar said...

paraok-apa yg coll??erm..omggg

Ct_hAjAr said...

AMARAN...utk 18sx..utk tontonan 18tahun ke atas sahaja..ekkeke..
leh caya ke nyah..i caya kiss leh ilangkan stress.tapi ilang berat badan..cam tak logik jew nyah..huhu..

**Bila Comel Jadi Comot** said...

eleh hajar nak cuba lah tu ekekekek

Cuba Klik tengok apa jadi!