3 June 2010

Setiap Orang Punya Kelebihannya Sendiri, Begitu Juga Anda

Betol setiap orang ada kelebihannya.kat mana terletak kelebihan tersebut hanya yang benar2 ingin mengenali sahaja akan tahu...begitu juga aku,,,aku paling pantang dan memang xsuka bila aku di banding-bandingkan dengan orang lain..kadang kadang perbandingan adalah satu cabaran tuk kita bagi memulihakan kelemahan yang terdapat pada diri,andai melampau ..memang nak kena la kan..nak jer aku baling hammer kat muka org tu..mongok tul..

Kelebihan seseorang bukan mudah2 untuk di kenalpasti atau di ketahui jika kita sendiri tidak cuba untuk menilai..setiap penilaian tidak seharusnya berterusan dengan kritikan negetif yang mampu menjadikan seseorang tidak bersemagat untuk teruskan hidup..cantik,ke hodoh ke,kurus ke,gemok ke ,kerempeng lawa ke atau kerempeng xlawa..xada sapa2 boleh judge.itu adalah pada diri masing masing,nak yang elok kena pergi cari yang elok lah..nak yang xelok..tepuk dada tanya diri boleh ke kekurangan ini di terima dengan hati yang terbuka.

Setiap orang jugak tidak terlepas dari kekurangan diri dan ada di antaranya sedaya upaya menjadi yang terbaik di kalangan terbaik untuk menyempurnakan kehidupan sehariannya..tapi adakah usaha gigih ini di pandang positif,adakah usaha ini di hargai oleh segelintir manusia yang xtau nak bersyukur dan hanya tau untuk menyalahkan sahaja..bukan tidak usaha ,bukan tidak buat ..tapi itu sudah di tetapkan kekurang itu berhenti setakat itu..FULLSTOP!!

Mata manusia mana yang xsuka kan keindahan termasuk juga aku..bagi aku itu adalah hak masing2 dan aku bersyukur ngan apa yang aku miliki di tubuh badan ku..bersyukur kerana memiliki sepasang mata yang terang untuk aku melihat,hidung untuk aku menghidu,telinga untuk aku mendengar,selainnya usah untuk menjadi lebih cantik mengkut keinginan.Heran juga aku bila ada yang xtau menjaga hati yang hanya tau mengkritik kekurangan orang lain..cukup sempurnakah die sebagai hamba Allah di muka bumi ini....tepuk dada tanya diri "layak kah aku menjadi sempurna dengan hanya membandingkan kelemahan dan kekurangan orang lain.Sesiapa sahaja akan menjadi bosan tawar hati menyampah n paling sedih sakit hati sehingga tidak mampu memaafkan..
   
dan bagi aku : segala yang aku miliki sehingga kini aku bersyukur!!untuk kritik dan bandingkan orang lain xpenah terlintas di mata hati ku kerana aku sedar kedudukan aku sebagai hamba yang serba kekurangan ..kerana belom tentu kita tau bila masa n hari kita akan berlaku.


sedikit panduan yang aku pelajari dari artikel ini..jom hayati sama-sama.





"Kalau kamu membandingkan diri kamu dengan orang lain maka kamu telah menghina diri kamu". Saya pun termenung. Memang apa yang dikatakan adalah betul iaitu Allah itu maha Adil lagi Saksama, Allah jadikan manusia ini tiada bezanya, kita sama hebat tetapi kita tidak serupa.

Jadi di situ kita kena ingatkan diri kita bahawa jangan kita merendah-rendahkan diri, rendah diri itu satu sifat yang baik. Tetapi merendah-rendahkan diri itu menjadi satu kekangan ataupun kelemahan. Jadi macam mana kita nak jadi kaya, kita kena tengok yang pertama....

Di mana kehebatan kita iaitu bakat-bakat kita, semua orang ada bakat-bakat yang tersendiri. bakat ini adalah di mana dia mudah belajar, dia minat, keghairahan atau dia seronok. Contohnya orang ada bakat main gitar, sekali belajar sahaja dah boleh petik dan main lagu. Sebaliknya sekiranya orang yang tiada bakat atau 'tangan bangku', janganlah cuba nak main gitar atau 'bongo' sekalipun, memang susah. Bakat inilah yang akan mendorong atau membantu untuk kita mudah mencapai kejayaan dengan cemerlang.

-Dr Fadzillah Kamsah dalam temubual bersama Irfan Khairi dalam bukunya Mentor Jutawan

6 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

so kene tahu kelebihan n kelemahan...
baru baek...
;)

Anonymous said...

meniti-betol tu kekurangan blajar tuk jadi yg terbaik..kalau dah bagus da kelebihan jaga ia supaya org x meluat lak nt ekekekek

El-Zaffril said...

Setiap orang kan ade kelebihan dan kekurangan... semua itu ada hikmah tersendiri... Hanya Allah sahaja yang tahu...

☆ lieya latif ☆ said...

kelemahan dan kekurangan akan menjadi benchmark pada keupayaan sendiri....selagi kekurangan dan kelemahan tu ade, selagi tu kiter perlu berusaha tuk kurangkan kelemahan dan kekurangan diri....

**Bila Comel Jadi Comot** said...

el-betol tu dan hanya yg betol2 ini mengenali akan tahu

**Bila Comel Jadi Comot** said...

lieya-usaha itu tangga kejayaan tanpa usaha tiada lah kejayaan

Cuba Klik tengok apa jadi!