3 April 2010

RESEPI NASI LEMAK COMEL

Atas permintaan rakan blogger aku akan bagitau cara2 nak buat nasi lemak nih ok..so yang ada tinggalkan msg di email aku n juga ruangan shutbox..ni dia cara cara nya.........

Bahan2 untuk sambal;

5ulas bawang merah
2ulas bawang putih
1/2 bji bawang besar
1 inci halia
(bahan2 nih di kisar/blend/tumbuk/giling dan seanggkatan dengannya)
cili boh/serbuk cili/cili kering 3sudu besar (bergantung pada tahap kepedasan yang korang tahan)
garam,aji dan gula secukup rase
minyak masak


Bahan untuk nasi;
santan
beras
daun pandan


Bahan sampingan;
telur
timun



ikan bilis (ikut suka korang lah nak banyak mana yang korang suka)
kacang tanah
Ayam (di goreng rempah)


Cara cara menghasilkan nasi lemak COMEL

Mula2 korang blend suma bahan untuk sambal dan masukkan 6 sudu besar minyak ke dalam kuali dan panaskan..bila panas tumiskan bahan2 sambal tadi...tunggu sehingga bawang..masak keemasan baru lah korang masukkan cili boh tadi.masak lagi sehingga naik minyak...masukkan sedikit air supaya sambal tidak terlalu kering dan biarkan beberapa minit..kemudian masukkan ikan bilis.masukkan garam,aji gula secukup rase..masak kehingga naik minyak..DAH SIAP!!!

Untuk nasi lagi lah senang..cuci beras bersih2..tapiskan pastikan cuci bersih...masukkan dalam periuk n tuang santan kedlm periuk nasi yang dicampur air..mengikut sukatan masakan nasi biasa la korang..pandai2 agak lah nasi tu akn masak ke idak paras air tu.so biarkan masak..SIAP SUDAH NASI nya!!!!

Untuk sampingan lagi senang..ko rebus telor,goreng ikan bilis,goreng kacang tanah n potong timun.. SIAP MUDAH DAN CEPAT!!!!

Boleh juga di makan dengan ayam berempah atau ayam goreng biasa cm bubu suka makan.

DAH siap ko tengoklah hasilnya kat atas tuh..dan di post sebelum nih...layannnn

Hati aku senang bila tengok bubu makan dengan seleranya..nak2 die makan siap tambah2 lagik..ekekekek...

see..see...see the leg la..huhahahahahah

OK SELAMAT MENCUBA!!!!!

6 comments:

Nabiel said...

pehhh~
tliuq aku tgk nsi lomak nie!!
adehhh~

Lya Colours said...

huh lapa plak
nasi lemak lawan ayam rempah mmg besttt

**Bila Comel Jadi Comot** said...

Nabiel-tliuq ek...so kena cuba buat la

**Bila Comel Jadi Comot** said...

Lya-betol lagi2 yang melibatkan ayam..mmg sedap

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

aku xnak cube masak...
aku nak cube rase je masakan ko...
hehehehe...

**Bila Comel Jadi Comot** said...

meniti-boleh jerw nt comel tapaukan ok

Cuba Klik tengok apa jadi!