2 April 2010

NASI LEMAK COMEL

Wahhhghhh...aku nih tertiba semagat lak nak masak bagi kan...ekekekek..dah dua hari aku terniat kat hati nih nak masak nasi lemak untuk bekfas..

Mana taknya dengar bubu asek duk bercerita yang kakak kat opis die duk masak2...bagi makan..sedap katenya..hahah tercabar haku...



Ok u guyz...aku xsabar nak tunjuk skill nih..ape??ingat aku xpandai sangat ke masak..ekekek cikit2 boleh lah xdalah expert benar..

So cam biasa lah korang nak masak2 nih bahan2 nak kena cukup lengkap lah...jangan ada yang tercicir sudah bahan bahannya...Camne aku bole tau bahan masakan ini..adalah kerana..ekekek..keje amali untuk kelas kemahiran hidup masa tingkatan 2..wick!!lame tuh..ekekekk..ingat sampai mati woo sbb masa blaja masak nih kitaorg sume mmg xbrape tau masa..stakat salin menu kat buku2 resipi tapi xpenah praktik..k..
Tapi bila ada kelas amali nih..so aku buat live..sampai sekarang aku hingat.

Mudah jela...bahan2 bawang2..tu ko blend jela xpun tumbuk guna lesung batu pun boleh...lepas tuh tumis ok..dah tumis masukkan cili boh..ko kena masak cili boh nih bebetol..bukan apa takut nt masak xbetol boleh buat org cirit mkn masakan ko..ekekek..itu pesanan cikgu aku dulu lah..hah dah ..




Hah nilah hasil bila bawang tadi di tumis...rupanya camni lah...tumis sampai naik minyak...cam dlm gambar tuh...





xsusah pun mesti korang pun mampu buat tah2 lebih dari aku


tumis bilis nih bila dah naik minyak masukkan ikan bilis la...pahtu masak lagi...















haha..nilah gambar untuk nasi la..ko kena cuci dulu pahtu sukat air bebetul skali ngn santan bukan apa takut nt nasi ko akn cepat basi..bila kena cara cuci n masaknya makanan kita susah nak basi ok...itulak pesan mak aku da...


















rupa nasi lemak ko bila dah masak..putih bersih suci murni..lemak...berkrim...

























Hah ni lah hasil masakan aku..dan aku namakan "NASI LEMAK COMEL"sbb ape bagi nasi lemak comel???!! sebab aku yang masak..so kalau korang nama milah ke senah ke korang ubah jela nama resipi aku nih bersempena nama korang ekekekek...


p/s : Alhamdullah..bubu suka masakan aku nih...

6 comments:

ieQa sWetLuv said...

waaa laparnye bile tgk nasi lemak ni...sob3

**Bila Comel Jadi Comot** said...

ieqa-ekekek nt u boleh cuba masak..cuba la...sedap..ekekek

eynda said...

Mesti bau wangi je nasi lemak tu ...yummyyy...

comel said...

eyinda..ekekek..wangi pandan..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

memang comel la nasi lemak comel...
adusss...
ape ayat aku nies...
hehehehe...

**Bila Comel Jadi Comot** said...

meniti-ko nih ada2 jerw..cuba la buat baru leh rase nasi lemak den nih

Cuba Klik tengok apa jadi!