21 April 2010

kekacauan di seluruh dunia yang gunung berapi di Islandia telah dibuat,


Reykjavik, Islandia - Untuk semua kekacauan di seluruh dunia yang gunung berapi di Islandia telah dibuat, itu hanya mungkin menjadi pembuka.
Para saintis takut Tremor di Eyjafjallajökull (ay-yah-Fyah-lah-Yer-Kuhl) gunung berapi boleh mencetuskan letupan lebih berbahaya di berhampiran gunung berapi Katla - membuat senario terburuk untuk industri penerbangan dan pelancong di seluruh dunia.
Sebuah letupan Katla akan 10 kali lebih kuat dan menembak bulu yang lebih tinggi dan lebih besar dari abu ke udara dari tetangganya yang lebih kecil, yang telah membawa Eropah untuk perjalanan udara berhenti selama lima hari dan janji-janji penangguhan perjalanan berat selama berhari-hari lebih.
Dua gunung berapi tersebut bersisian di Islandia selatan, sekitar 12 batu (20 kilometer) berasingan dan dianggap berhubung dengan rangkaian saluran magma.
Katla Namun, terkubur di bawah es 550 meter (500 meter) tebal - Myrdalsjokull glasier besar-besaran, salah satu yang terbesar di Britain. Yang bermaksud mempunyai lebih dari dua kali jumlah ais yang letusan saat ini telah dibakar melalui - mengancam baru dan mungkin lagi berhenti penerbangan di seluruh Eropah.
Katla tidak menunjukkan tanda-tanda aktiviti Selasa, menurut para saintis yang memantau dengan sensor seismik, tapi mereka masih ragu-ragu.
Pall Einarsson, profesor Geofisika di Institut Sains Bumi di Universiti Islandia, kata salah satu letusan gunung berapi kadang-kadang menyebabkan sebuah gunung berapi yang terdekat untuk meletup, dan Katla dan Eyjafjallajökull telah aktif di tandem di masa lalu.
Bahkan, tiga terakhir kali meletus Eyjafjallajökull, Katla tidak juga.
Katla juga biasanya bangun setiap 80 tahun atau lebih, dan setelah diubah meletup pada tahun 1918 sekarang sedikit terlambat.
idea itu menakutkan bagi desa terdekat, yang harus segera mengungsi untuk menghindari banjir bandang yang akan mengoyak bawah lereng Katla's. Letusan Bahkan minggu lalu Cascades spektakuler dihasilkan air bongkahan es mencair dan saiz rumah ketika gas cecair yang terbakar dan bumi diukir melalui glasier.
Svenn Palsson, walikota 48 tahun dari desa pesisir Vik, kata penduduk akan lebih dari rencana pengosongan sekarang berjaga-jaga.
Dengan jumlah penduduk 300, Vik telah tertutup dalam 3 milimeter (0,12 inci) dari abu dari letusan Eyjafjallajökull, tetapi perhatian sebenarnya adalah Katla. Warga akan memiliki dua hingga tiga jam untuk mencapai keselamatan di tempat berlindung jika gunung berapi meletus dan menyebabkan ais mencair dengan cepat.
"Kami telah berlatih dan boleh melakukannya dalam 30 minit," kata Palsson.
daerah lain di sekitar gunung, namun, akan tidak lebih daripada 20 minit untuk pengosongan, katanya.
es Katla substansial adalah kebimbangan besar kerana yang mencair campuran air dingin dan lava yang menyebabkan letupan dan untuk abu untuk menembak ke tempat yang tinggi. angin yang kuat dapat melakukan hal di atas Eropah.
Setakat ini ada Tremor kecil di Katla, dan para saintis percaya akan gerakan dalam ais glasier, tetapi aktiviti dari Eyjafjallajökull membuat pengukuran lebih sukar untuk membaca dan letusan lebih sukar untuk meramalkan.
"Ini lebih sukar untuk melihat ke dalam Katla," kata Kristin Vogfjord, ahli geologi di Icelandic Met Office.Klik gambar untuk melihat foto gunung berapi Icelandic



AP
Timnya dari ahli Geofisika, yang berpusat di ibukota Reykjavik, mesin seismograf menggunakan dan unit GPS ditanam di sekitar gunung berapi untuk memantau gempa dan pembengkakan tanah, yang dapat menunjukkan reservoir magma yang mendorong melalui kerak bumi. Daerah sekitar Eyjafjallajökull bangkit sebanyak 3 inci (8 cm) dalam beberapa bulan terakhir dan kemudian sedikit dikontrak menyusul meletusnya terkini.
Vogfjord berkata sensitiviti Katla untuk letupan di Eyjafjallajökull mungkin perlu melakukan dengan pergeseran tekanan dalam kerak bumi yang disebabkan oleh aliran magma letupan itu.
Tidak ada jawapan yang jelas, namun, dan bahkan lebih sedikit ramalan tentang apa masa depan dapat memegang. letusan gunung berapi, seperti gempa bumi, sukar untuk meramalkan.
"Katla boleh mula esok atau dalam 100 tahun, anda tidak tahu," kata Palsson. "Yang bisa kita lakukan adalah bersiap-siap."


Cuba Klik tengok apa jadi!