5 January 2010

camne comel masak lauk AYAM KICAP

heeheh..nih aku buat atas permintaan kawan2 aku jerw..xdalah aku pandai masak tapi penah aku katekan dulu yang aku cuba yang terbaik paling ringkas dan sesuai bagi sape2 yang baru nak belajar masak cam aku ni hah.. so entry aku kali nih camne nak buat AYAM masak Kicap??senang kan??ekekek hah sbb tu lah aku boleh buat sbb senang,, bahan2 yang ringkas..adalah seperti bawang besar sebijik bawang putih 1 ulas cili api @ cili besar bunga lawang,kulit kayu manis,kulit kayu manis ayam 5 @ 6 ketul. garam,ajinomoto 4sudu besar kicap kipas udang. 1/2 cawan air chiken powder dari meggi. so cam biasa lah ayam tuh mestilah di goreng kunyit dulu la kalau korang suka..kalau goreng kosong pun bole,so pahtu ko mula la tumiskan bawang besar,bawang putih yang telah di cincang,segala rempah tadi termasuk cili ko tumiskan sekali sampai naik bau,pahtu mula masukkan kicap..di selang dengan air masak hingga didih masukkan chiken powder td..jgn lupa masukkan garam.ajinomoto mngikut selera korang la..last skali baru masukkan ayam biar dalam 2 minit dah boleh hidang dah..simple giler tau.. So cuba la..kalau xsedap aku xtau tapi bubu aku makan siap tambah nasik tuh

hah ko tgk la tuh gambar nih aku sempat amik last2 minute gara2 si bubu dah rembat sume lauk2 nih huhuk... kira tinggal lagi 2 ketol ok la sempat aku tatapkan pada korang sebagai bukti....
p/s : hitamnyer ayam kicap aku..alah namapun kicap gelap lah itam lak tuh..pe2 pun aku suka bubu lagi suka ekekekekek...kipidap bebeh..go go for comel...hip hip hurrey!!!(bagi semangat untuk diri aku sendirik)

8 comments:

Anonymous said...

kalau masak kicap...mmg kena letak kicap ko?? xbleh ka letak air suling ka..air perigi ko..air kelapa ko?

**Bila Comel Jadi Comot** said...

hahahah sengal la tanpa nama nih..dah nama pun masak kicap..so letak kicap kalau letak sos masak sos la..huhu

Janggut said...

den konal tanpa nama tu

**Bila Comel Jadi Comot** said...

uiks-bubu konal ek....masak kicap taruk kicap la..betol x

Anonymous said...

xpo..jgn lotak pintom udah!! wakakakaka

**Bila Comel Jadi Comot** said...

uiks sempang melaikat 44..xdo den nak mkn dging rebit..traso kejam cam makan dging kucing lak yeks

Anonymous said...

sodap ooo makan daging ebit...

comel said...

xsuka cam mkn daging kucing weks

Cuba Klik tengok apa jadi!