3 March 2010

# TIME ME COOK

Curry Puff boodak Comel

Hari ini aktiviti aku telah merajinkan diri untuk..membuat kerja rumah,arini bangun awal plak tahla terase rajin plak...mungkin mencapai tahap kebosanan yang menjurus kearah kegabanan dahni...so aktiviti pertama..basuh baju...sambil2 kemas umah buang sampah..dalah duk ralik nak mengemas tuh aku terpikir pe kate harini aku buat kuih..memandangkan malam nt ada badminton training..so bahan2 pun ada ape lagi..aku just sediakan jela..sambil tunggu ayam lembut cam biasa la..aku kuo umah..basuh keta la jap...hah bercahaya sudah keta aku ekekeek...pahtu jemur kain..settle sume baru sambung buat kuih puff tu..
Ni resipi mak..masih ingat dlm kepala sebab dulu penah tolong mak buat karipap untuk ayah jual kat opis die..so tau la cmne nak kelim adunan tepung tu tanpa menggunakan acuan..ekekek hebat tak!!??
hari ini keje berjalan ngn lancar ..masakkan pun aku rase ok lah..ada buat lebih supaya kawan2 aku boleh rase ekekekek...
malas citer panjang pe2pun tgk lah gambar sebagai bukti yang aku makin mahir memasak..walaupun ia sekadar benda ringkas..
hah ni lah bahan2 nya kena ada bawang besar,bawang putih halia,serbuk kari,cili kering,kentang,gandum,mentega,air kosong,garam.gula,ajinomoto.(xletak ajipun ok)

yang pasti sume bahan tadi kecuali ayam perlu di kisar bagi hancur kentang plak di potong dadu..manakala bawang2 n halia tadi perlu blend bagi hancur la...
serbuk kari kena bancuh dlm air suam senang nt nak tumis,cili kering pun kena blend skali ngn bawang tadi,
dah siap suma tumis jela bawang cili kering yang sudah di kisar tadi..sampai la naik bau..yumyum



hah gandum lak boleh juga di gaul bersama butter kalau suka xnak pun xpe...pahtu gaul bersama air yang secukupnya sehingga menjadi doh yer..ko tengok la gambar tuh..camtu la...dah siap ada gambar yang dah siap berinti...jangan xtau aku xguna acuan ok..ekekekek guna jari pun bole...hahahaahah(gelak org berlagak)

hah last skali bila dah siap doh  karipap tadi hah pandai2 la agak untuk buat sebijik karipap masukkan inti kentang tadi n paling penting nak kena tutup rapat kalau x masa mengoreng nanti terbukak plak currypuff korang..untuk elakkan dari melekat..tekap guna air kat bibir doh tu..insyallah xterbukak la masa menggoreng nt..hah lagi satu masa menggoreng jgn guna api besar nanti currypuff korang akan jadi cm muka bula nt..xcaya buat la...guna api sederhana je atau api biru jerw ok..

aku pun dah penat nih..jom mkn jom..jemput2...

















11 comments:

  1. nampak mcm syedapp..tak sabar nak melantak ni..

    ReplyDelete
  2. heheheh balik cepat nanti boleh rase ok.ekekekek

    ReplyDelete
  3. eynda-heheheh alhamdullah bubu ckp sedap ekekek

    ReplyDelete
  4. Eyriqazz-hahahahha...nak rase ke..jemput2 try menu yg comel send tu

    ReplyDelete
  5. salam ziarah,
    ok gak resepi tu.nak buat taku tak jadi.tangan kaso katakan.

    ReplyDelete
  6. ekekek rahman awk boleh cuba insyallah ekeekek..

    ReplyDelete
  7. adlin ekekek...blanja dari mak

    ReplyDelete
  8. heheh yer mak la yg sudi ajar nk blaja ngn org lain malu

    ReplyDelete

Pinkygroupsaid

Popular

Total Pageviews