2 November 2009

# compliCATED

Comel "Tekanan Darah Rendah dan Anemia"


Tekanan darah rendah atau bahasa ilmiahnya hipotensi adalah suatu keadaan dimana tekanan darah lebih rendah dari 90/60 mmhg atau tekanan darah cukup rendah sehingga menyebabkan gejala-gejala seperti pusing dan pengsan.tekanan darah normal adalah 120/80mmhg. Hipotensi merupakan bawaan sejak lahir dan bukan merupakan suatu penyakit, sehingga tekanan darah orang yang mengidap tidak perlu dinaikkan. Bahkan beberapa penelitian menyebutkan , orang – orang yang mengalami hipotensi sejak kecil usianya lebih panjang dan lebih sehat, seringkali keberatan untuk makan-makanan yang berat n sangat kurang selera makan lebih kecil daripada penderita tekanan darah tinggi. Hipotensi akan menjadi masalah jika terjadi pada usia dewasa, dan penderita awalnya sangat sehat.
Tanda dan Gejala Tekanan Darah Rendah
Seseorang yang mengalami tekanan darah rendah umumnya akan mengeluhkan keadaan sering pening, sering menguap, penglihatan  kurang jelas (pening lalat) terutama selepas duduk lama n bangun untuk berjalan, tidak tahan sejuk(heheh sume tu siptom yang ada pada aku mane taknyer pakai stoking walaupun tghari bute sewaktu tido  siap slimut), merasa cepat penat tak bertenaga, bahkan mengalami pengsan yang berulang.(tapi comel masih bole tahan dulu slalu la pengsan)

Pada pemeriksaan secara umum denyut nadi sangat lemah, penderita akan kelihatan pucat, hal ini disebabkan saluran darah yang tidak maksimum mengalir keseluruh jaringan tubuh.

Hah korang nilah penyakit comel "tekanan darah rendah"erm...dapat penyakit nih bila??dari kecik lagi..dulu xketara selepas comel gedix2 ikut kawan buat derma darah..yang pelik tuh bole lak nurse tuh lepaskan pesakit cm aku nih untuk menderma.haahha nurse tu xbijak xbijak xbijak...
So harini comel terpakse pasrah ngan doktor supaya comel berehat hari ni kat umah..ape lah doktor tuh menipu jerw nak takutkan aku lah tuh..tengok bubu lak bising menyampah aku...(sek baik orang tua aku xtau aku kena lagi sakit nih ekekekek)kalau x mak aku xreti duk diam..xsuka la....aku sehat la...siap leh sukan lagi...ermmcuma kadang2 aku akan penat xcukup nafas nak bergerak..tu perkara biasa la..ape da hal sume org kat dunia nih pun akan sakit tul x..mati da satu kewajipan..hehhehe.
Skang nih da cm2 pantang lak aku kena xle minum caffeine drink la...xle ais la..papela doktor tuh..kna minum jus...makan byk buah(ngat aku monyet ape)makan nasik!!adoi..malasnyer nak kunyah..sup??memang seddapp aku suka makan sup hirup sup jnji sup la...tomyam tetap no 1..hahah yang penting pedass..yumyum i like..alah aku dah xle makan ayam memandangkan alahan aku makin menjadi2 lak skng.patutla kulit aku jdi lebam2 merah jerw gatal2 (ayah ckp darah kotor)pe2la..cm2 la siptom2 sakit skng kan..
Tengok arini lak bubu suh aku behenti main badminton konon nyer suh aku rehat..alah aku da mengidap sakit nih dari kecik..memng la rehat 1@ 2 ari ok lah balik,nih nak suh samapai 2 minggu pe la..aku xsuka la..benci aku..aku kena nih pun sbb main badminton trus menerus sbb dari jumaat repeat sampai sabtu mmg la..plak dahtu aku siap hangout tgk movie patut la penat..mlm tu lak main single badminton memanglah..pahni xder la..pe lah..dengki!!!benciiiii!!!!!!!!!!!!
Tak kira la kot2 mane pun aku nak gak main badminton nt..yang penting dlm minggu nih aku kna sembuh n mkn ubat n rehat cukup2.hehhe insyallah aku boleh..aminnnn..doakan ek...einsyallah...


7 comments:

  1. kena cepat sembuh supaya bubu bagi main badminton

    ReplyDelete
  2. i pn ade tekann drah rendah... tp i belasah je mkn ape yg i ske... huhu

    ReplyDelete
  3. itula suraya comel pun cam u lah sebelum nih,tapi bila sekarang kerap jadi perkara2 cmtu bubu dah bising asek pergi doktor kna warmning..kena pantau da segala aktiviti n mkn2..terpakse la u..huhu comel tau suraya jer yang tau camne rase penyakit jenis nih kn..kn..

    ReplyDelete
  4. swemoga cepat sembuh taww..

    ReplyDelete

Pinkygroupsaid

Popular

Total Pageviews