19 September 2009

Malam raya aku di umah bubu


tetamu yang hadir untuk takbir raya






aku ngan adik fie


gelagat anak buah yang asyik men bunga api la nih


hah ni satu kemestian setiap kali menyambut syawal



bubu cbok bakar mercun


hye salam korang,hah akhirnyer berjam jam aku merentas jalan kat highway tuh akhirnya sampai gak aku.heheeh alhamdullah ketibaan aku di sambut meriah oleh keluarga bubu,mak abah adik kakak n ipar riang skali..tak sangka betul meriah jugak malam raya nih,,sampai2 je aku duk rehat jap dah siap salam pluk cium dorang so aku merehatkan badan di dapur.memerhati ape yang bakal dihidangkan untuk hari terakhir berbuka..mane taknyer esok da raya.hahahah..aku sampai gemas ngam2 kul 6.30 ptg....dalam nak menunggu waktu berbuka walaupun aku tak pose ,sempat aku duk perhati mak kakak n acik duk siapkan hidangan malam nih memandangkan yang aku dapat tau tradisi atau amalan orang di gemas ni ialah setiap kali malam raya orang masjid akn singgah dari umah ke umah untuk jalankan aktiviti takbir raya,,,wah!pengalaman baru bagi aku yang takder pengalaman beraya kampong..suasana ngan meriahnyer..akhirnyer lepas sudah waktu magrib n berbuka,..makan2 dulu..hah hidangan cm2 ada,ngan rendang daging,rendang ayam bersama maman,(oik heran aku sayor pe nih..??tapi bubu memang suka sangat nagn sayor nih).

hah xkisahlah..aku layankan ajerw..
so malam tuh bubu cibok pasang pelita keliling umah die..cantik ngat , kate ngan bubu akan bakar mercun lak...wah!excited betol aku..nak bakar mercun plak..aku bukan brani sangat nak layan mercun nih..erm..so pollow as a snapgurl jela hahahah..so malam da berlalu sampai time bakar mercun lak..wah!nih sume mercun2 yang angah beli..kuikui mercun KLCC siot..alah yang besar yang banyak das yang da warna cm2 tuh..yang tuh la..so aku xmen pun tengok dari jawoh sambil merakamkan detik2 kenagan jela..hahahah..(aku da record la nanti korang tonton la ek..gambar pun ada)..
erm...banyak das di lepaskan operasi selesai..hahahahah...aku da la amik gambar ngn bunga api jerw ngn mercun xbrani la meletop kan..so abih selesai aktiviti tuh aku pun masok mandi la da melekit la badan nih hah..pahtu aktiviti kemas umah lak..xderla mengemas sangat sebagai juru audit jerw ekekeekek kemas skit tgk mane yang patut..so kerja2 diagihkan..dalam banyak2 keje tuh aku di pilih sebagai juru iron baju raya hahahah..so seluruh keluarga bubu punya baju raya aku gosok..hahahah masaklah..hiuks meriah nagn along punya tema silver,angah meroon,bubu n aku hijau,acik oren,mak abah bubu kuning keemasan..ekekek.hohoho...gosok punya gosok habis da.....huisss masakkk lebammmm..ekekekek...tapi xpe puas hati aku sbb aku gembira sangat2..so sambil2 tuh tolong lak acik ngn along kat dapur isi kuih biskut dalam balang..hahahah mak bubu trima baik biskut yang aku buat..katenyer sedap..uiks,,,btol kerw atau sekadar amik hati hahah xkasah la janji biskut yang aku buat acik hidang tuk tetamu pagi sok..ekekekek..so da siap sume lepak dalam bilik ngn anak buah bubu n bubu layan ank buah men ps2 lak...so dalam duk tgk glagak dorang tuh tetiba bising hah bunyik bising..oooo orang masjid da sampaila untuk takbir..hidangan tuk mereka mak da maskkan bihun jela..so makan lae..aku buatpe hah duk snap pic la..wah..oooo baru aku tau cmnih..dorang ramai2 nih datang singgah dari umah ke umah tuk takbirkan azan raya..wah bestnyer...phtu setiap umah akan sediakan mkn2 ..kira cam da rya la malam tuh.....hahahah...
uiks abih jerw malam tuh akhirnyer..so aku brehat la jap..teman lak mak bubu kuokan duit jap di gemas sik baik sempat ..so last aku pun dapat lelapkan mata...tuk sok sume da settle la..hahahaha...bye la korang aku ngntuk la..BBZzzz.......zzzz..tiiidooooo ngntuk penat sume da...zzzzzzzz













2 comments:

ahsfantasy24 said...

salam..
salam aidilfitri,
maaf zahir dan batin..
(^__^)

**Bila Comel Jadi Comot** said...

trima kasih ok...slamat hari raya untuk u jugak...

Cuba Klik tengok apa jadi!